شعری دررثای ایام عاشورا


دامن علقمه وباغ گل یاس یکی است

قمرهاشمیان بین همه  ناس یکی است

سیرکردم عدد ابجد ودیدم به حساب

نام زیبای اباصالح وعباس یکی است .


انگیزه وحکمت ها درازدواج رسول خدا(ص)


انگیزه ها و حکمت ها در ازدواج رسول خدا (ص)

==


پیش از بیان انگیزه ها، آثار و برکات ازدواج های رسول خدا(ص)، بیان دو نکته ضروری است.


الف. نگرشی کوتاه به فرهنگ ازدواج شبه جزیرة عربی در عصر رسول خدا (ص)

در زمان پیامبر (ص) فرهنگ ازدواج مردم آن سرزمین، ویژگی های خاصی داشت که در ضمن چند نکته بیان می شود:


• چادرنشینی، وضع اقتصادی بسیار بد و اسفناک، محرومیت از امکانات طبیعی از یک سو و تمرکز ثروت منطقه در دست برخی از سران مشرک مکه و طائف، و نیز یهودیان مدینه و اطراف آن، وضع را بر مردم آن سامان بسیار مشکل کرده بود.


• قتل، غارت، جنگ و خون ریزی در آن محیط امری معمول و متداول بود.

• آنان به دلیل فقر مادی و دست و پاگیری دختران در محیطی که همیشه آتش جنگ برافروخته بود و نیز به جهت اسیر شدن آنان به دست دشمنان در جنگ، و به فحشا کشیده شدن و دست بدست شدن، به دختر علاقه ای نداشتند و برخی نیز آن ها را زنده به گور می کردند.


• با وجود وضعیت ناگوار اقتصادی، گزینش همسر نوعی کمک به خانوادة دختر و یا زن محسوب می شد. به همین دلیل، مشرکان قریش، در مسیر مبارزة اقتصادی پیامبر(ص)، شوهران دختران آن حضرت را تشویق می کردند که همسران خود را طلاق دهند و آنان را به خانة پیامبر(ص) بفرستد تا به این وسیله، مشکل اقتصادی پیامبر (ص) بیشتر شود.

آنان به «ابوالعاص» خواهرزادة خدیجه، و «عتبه بن ابی لهب» مراجعه کردند و از آن ها خواستند که همسران خود را طلاق دختران آن حضرت، بر او مشکل درست کنند. زنان خود را طلاق دهند تا دختران پیامبر(ص) به خانه پدری بروند و نفقه آنان برگردن پیامبر(ص) بیفتد. «ابوالعاص» همسر «زینب» این خواست آنان را نپذیرفت، ولی «عتبة بن ابی لهب» با این شرط که دختر «سعید بن عاص» را به عقد وی درآورند، پذیرفت. «رقیه» دختر رسول خدا (ص) را طلاق داد تا مشکلی بر مشکلات پیامبر(ص) بیفزاید.


• در این محیط محدودیت سنی برای ازدواج وجود نداشت. چه بسا مردی بزرگسال بادختری که به مراتب از وی کوچک تر بود، ازدواج می کرد.

• در این محیط، زن بیوه اگر شوهر نمی کرد، زشت تلقی می شد، به مجرد آن که شوهرش می مرد یا از وی طلاق می گرفت و عدة وفات یا طلاقش سپری می شد،


شوهری دیگر انتخاب می کرد؛ همانند اسماء بنت عمیس که اول همسر جعفربن ابی طالب و بعد از شهادت وی همسر ابوبکر و پس از درگذشت وی، به همسری علی بن ابیطالب (ع) درآمد.


• ازدواج مهم ترین عامل وحدت و پیوند بین قبایل به شمار می آمد. با پیوند ازدواج بسیاری از درگیری ها فروکش می کرد.


با توجه به آن چه ذکر شد، چند همسرداری (چند زن برای یک مرد) امری معمول و پسندیده و عاملی برای رفع مشکلات اجتماعی آنان محسوب می شد. این کار هم موجب تقویت و تحکیم مودت بین قبایل و جلوگیری از جنگ و خونریزی می شد و هم مشکل عدم تساوی بین تعداد نفرات زن و مرد و بی سرپرست شدن زنان و یتیمان که بر اثر جنگ و خونریزی به وجود می آمد، رفع می شد


داستانی واقعی واموزنده


داستانی واقعی واموزنده .

==

یکی ازرجال تبریز که شخصی فهمیده واهل مطالعه وشیعه بود به یکی ازمناطق غیرشیعه برای انجام کاری سفرکرد . انان بخاط میهمان نوازی شان اصرارکردند که شب  رامیهمان ماباش .

اوگفت :

به شرطی می مانم که مذاکرات مذهبی درکارنباشد . زیراممکن است مباحثات ماموجب جدال گریده به اوقات تلخی بیانجامد.

گفتندا:

مانعی ندارد ازطرح این گونه مباحثات خودداری می نمائیم . شب آنجاماند . میزبان به احتراما وگروهی ازمحترمین راکه ارجمله انها یکی ازدانشمندان غیرشیعه بود برای صرف شام  دعوت کرد. هنگامی که سرسفره نشستند آن دانشمند غیرشیعه ازاو پرسید:

عقیده شما نسبت به ابی بکر چیست ؟

مهمان گفت :

بناپود ازاین گونه مباحث خودداری شود اوگفت :

این سوال وچجواب مختصر اشکال تولید نمی کند واصرارکردکه جوابش رابگوید .

مهمان گفت :

ابوبکر شخصی بزرگ ویارغارپیامبر(ص) بوده وبه عقیده من اواز پیامبر اسلام هم عاقلتر بوده است .

تااین جمله ازدهان او بیرون آمد همه حضارناراحت شدند که این چه حرف غلطی ست که شما می گویید وآن دانشمند غیر شیعه نیز باناراحتی گفت :

این چه عقیده باطلی است . ابوبکر کجا ؟ رسول اکرم (ص) کجا؟

اصلا باهم قابل قیاس نیستند .

مهمان گفت : ناراحت  نشوید من برای گفته خود دلیل دارم .

گفتند : دلیلت چیست ؟

گفت :

دلیلم این است که ابوبکر حدود 2 سال حکومت کرد وبرای این که زحمات این مدتش  ازبین نرود هنگام مرگ عمر رابرای سرپرستی مر دم تعیین کرد . اما پیامبر(ص) بیست وسه سال زحمت کشید وخون دل خورد تایک حکومت اسلامی تشکیل داد امابرای پس ازخود هیچ فکری نکرد وکسی راتعیین ننمودتامردم دچاراختلاف نشوندوزحمات او ازبین نرودبنابراین ماباید یاحرف شیعیان رابپذیریم که معتقدند پیامبر(ص) علی ابن ابیطالب (ع) رابه عنوان  جانشین خود مشخص فرموده و شیعه باشیم یا العیاذبالله . ابوبکر را ازپیامبر عاقل تر بدانیم .

=

کتاب : ویژگی های عمل صالح ازدیدگاه قران وروایات .

نویسنده : محمد وحیدی