مشاعره 124


مشاعره 124

توقوی پنجه شکارافکن ومن صید ضعیف

ترسم ازضعف به گوشت نرسد فر یـــادم

بهار

=

مراتاعشق تعلیم سخن کرد

حدیثم نکته هرمحفلی بود

حافظ

=

دست وپاگم می کنم زان نرگس نیلوفری

من که عمری شد بلای آسمانی می کشم

صائب

=

مدارنقطه بینش  زخال توست مرا

که قدرگوهر یکدانه گوهری داند

حافظ

=

دست ها چاک شدازعشق وندانست کسی

آنچه یوسف به دل زارزلیخا می کـــــــــــرد

فتحعلی شاه

=

دستی که برصحیفه رقم زد نشان من

آمیخت داستان تو , با داستان من

حسین منزوی

=

ندیده روی تورا دل به تارموی تو بستم

ملامتم نکند کس که من ندیده پرستم

اعتماد پریشان

=

مراتخت ز ین باشد و تاج برگ

قباجوشن ودل نهاده به مرگ

فردوسی

=

گاه خلوت صوفیان وقت باموی چو شیر

ورد خودذکر برنج وشیر وشکر کرده اند

سنائی

=

دستی که ریزشی نکند شاخ بی براست

نخلی که میوه ای ندهد خشک بهتراست

صائب

=

گردآوری : م. الف ز ائر




24 روش لاغری ..


24 روش لاغری بدون رژیم!




مدت زمان صرف غذا را افزایش دهید
زمان سنج را بر روی بیست دقیقه تنظیم کنید و خود را وادار کنید به آهستگی غذا بخورید. این عادت از بهترین عادات برای لاغر شدن بدون رژیم غذایی است. هر لقمه را خوب بجوید و از غذا لذت ببرید. خوردن غذا باید تا زمانی که صدای زنگ بلند شود، ادامه داشته باشد. غذا خوردن آهسته باعث میشود از مقدار کمتر غذا، لذت بیشتری ببرید و هورمونهای سیری در بدن تحریک شوند. وقتی به سرعت غذا را میبلعید، معده فرصت پیدا نمیکند به مغز شما پیام برساند که سیر شده اید و زمانی که پیام میرسد دیگر بیش از حد سیر شده اید.

بیشتر بخوابید تا کمتر اضافه وزن پیدا کنید


سبزیجات بیشتر مصرف کنید
امشب برای شام سه گونه سبزیجات به جای یکی، سرو کنید. تنوع غذا مغز را فریب میدهد و تصور میکنید غذای بیشتری خورده اید بنابراین هر چه سبزیجات و میوه بیشتر بخورید بهتر وزن کم میکنید. محتوای زیاد فیبر و آب موجود در آنها نیز با کالری کمتر شما را سیر میکنند. اگر میخواهید میوه یا سبزیجات را بپزید، بدون روغن این کار را انجام دهید و از سس آب لیمو و گیاهان معطر به جای سسهای پر چرب استفاده کنید.

سوپ بخورید، وزن کم کنید
سوپ آب مرغ و آب گوشت را به غذای خود اضافه کنید تا با کالری کمتری احساس سیری کنید. سوپ رشته فرنگی، سوپ ذرت و انواع سوپها را میتوانید مصرف کنید. به خصوص در ابتدای وعده غذایی مصرف سوپ به شما کمک میکند سرعت خوردنتان آهسته تر شده و اشتهایتان را با کالری کمتری فروبنشانید. سوپ کم سدیم درست کنید، سبزیجات یخ زده یا تازه به آن اضافه کنید. به یاد داشته باشید سوپهای خامه دار پرچرب و پر کالری هستند.

مصرف غلات کامل
غلات کامل مانند برنج قهوه ای، جو، گندم کامل و گندم سیاه همگی به کاهش وزن بدون گرسنگی کمک میکنند. با این مواد با دریافت کالری کمتری احساس سیری میکنید و علاوه بر کاهش وزن کلسترولتان نیز بهبود می یابد. غلات کامل در برخی از محصولات ماکارونی، رشته، نان، بیسکوئیت و غیره استفاده میشود.

نگاه کردن به لباسهای تنگ
یکی از لباسهای قدیمی دلخواهتان را که دیگر برایتان تنگ شده جلوی چشم بگذارید تا هر روز چشمتان به آن بیفتد. با این کار مدام به کاهش وزن تشویق میشوید. لباسی انتخاب کنید که تنها کمی تنگ شده باشد تا در مدت نسبتا کوتاهی بتوانید آن را دوباره بپوشید و به این ترتیب بابت کاهش وزن پاداش بگیرید و دلسرد نشوید. پس از رسیدن به این هدف، لباسهای دیگری را که برایتان هنوز تنگ هستند برای هدف بعدی انتخاب کنید.

سوسیس و کالباس را از لیست خود حذف کنید


پیتزای سبزیجات


توصیه هوشمندانه: کاهش مصرف شکر
نوشیدنیهای شیرین مانند نوشابه را با آب یا آب گاز دار جایگزین کنید تا از مصرف 10 قاشق چایخوری شکر صرف نظر کرده باشید. شکر محلول موجود در نوشابه احساس سیری معمولی بدن را دور میزند. مطالعه ای که کالری نوشابه و پاستیل را مقایسه کرده بود، نشان داد نوشابه 450 کالری در روز بیشتر وارد بدن میکند. افرادی که شکلات میخورند، ناخواسته کالری کمتری نسبت به افرادی که نوشابه میخورند دریافت کرده و در عرض چهار هفته 1. 1 کیلوگرم کمتر وزن اضافه میکنند.

توصیه هوشمندانه: لیوان باریکتری انتخاب کنید
از لیوانهای باریک و بلند به جای لیوانهای کوتاه و پهن برای نوشیدن استفاده کنید. به این ترتیب نوشابه یا هر نوشیدنی شیرینی دیگری را هر بار 25 تا 30 درصد کمتر میخورید. دکتر برایان وانسینک میگوید با این کار مغز فریب میخورد و باعث میشود کمتر بخورید. تحقیقات او نشان داده است که همه افراد در لیوانهای پهن و کوتاه بیشتر نوشیدنی میخورند.

توصیه هوشمندانه: قطع مصرف الکل
الکل در هر گرم کالری بیشتری نسبت به کربوهیدرات و پروتئین دارد. همچنین بر قدرت تصمیم گیری شما تاثیر منفی گذاشته و باعث میشود بدون فکر شروع به مصرف خوراکیهای دیگری مانند چیپس، مغز و غذاهای دیگری کنید که در حالت عادی مصرف آن را محدود میکنید.

توصیه هوشمندانه: چای سبز
نوشیدن چای سبز میتواند راهکار خوبی برای کاهش وزن باشد. برخی مطالعات نشان میدهند چای سبز کالری سوزی بدن را موقتا افزایش دهد که احتمالا به واسطه عملکرد مواد شیمیایی گیاهی به نام کاتچین است. اگر هم موجب کاهش وزنتان نشود، حداقل نوشیدنی دلچسب و بدون کالری مصرف کرده اید.

یوگا انجام دهید
طبق مطالعه ای در نشریه انجمن رژیم شناسان آمریکا مشخص شد زنانی که یوگا انجام میدهند نسبت به دیگران وزن کمتری دارند. ارتباط این دو چیست؟ اعضای ثابت یوگا رویکرد بهتری برای خوردن دارند. مثلا با وجود پرس بزرگ غذای رستورانها تنها به اندازه ای غذا میخورند که سیر شوند. محققان معتقدند خودآگاهی که از طریق یوگا حاصل میشود میتواند به فرد کمک کند در مقابل وسوسه پرخوری مقاومت کند.

در خانه غذا بپزید



بشقاب خود را دوباره پر نکنید
بیشتر مردم وقتی بشقابشان خالی میشود، قاشق چنگال را بر روی زمین میگذارند و خوردنشان برای لحظاتی متوقف میشود. مراقب این لحظه باشید، وسوسه نشوید دوباره بشقاب خود را پر کنید. محتوای بشقاب خود را کامل بخورید و از گفتگو با اعضای خانواده یا دوستان لذت ببرید.

آدامس نعنایی بدون شکر بجوید
وقتی احتمال مصرف میان وعده وجود دارد، آدامس بدون شکر نعنایی با طعم قوی بخورید. صرف شام پس از کار ، شرکت در مهمانی، تماشای تلویزیون یا اینترنت گردی برخی از رفتارهایی است که احتمال مصرف بی ملاحظه میان وعده را افزایش میدهد. آدامس با طعم قوی بجوید تا بر میل به غذاهای دیگر غلبه کند.

بشقاب کوچک انتخاب کنید
به جای بشقابهای بزرگ پلوخوری، از بشقابهای کوچکتر استفاده کنید تا بدون هیچ تلاشی، کمتر غذا بخورید. دکتر برایان وانسینک در آزمایشی متوجه شد افراد اگر بشقابشان بزرگتر باشد، بیشتر غذا میخورند. بشقاب یا کاسه خود را کوچک کنید تا در روز 100 الی 200 کالری کمتر دریافت کرده و در سال 4.5 تا 9 کیلو گرم وزن کم کنید. در آزمایشی که دکتر وانسینک انجام داد، هیچ کس از شرکت کنندگان با این ترفند کوچک کردن بشقاب، احساس گرسنگی نداشته یا حتی متوجه این ترفند نشدند در حالی که 200 کالری کمتر در روز دریافت میکردند.

پرسهای غذا را کوچک انتخاب کنید


سفارشهای همیشگی خود را تغییر دهید
غذاهای رستورانی و فست فودی بسیار چاق کننده هستند بنابراین میتوانید سفارشهای ویژه ای بدهید تا غذای خود را تحت کنترل داشته باشید:

غذای اصلی را با دوست خود تقسیم کنید
پیش غذا را به عنوان غذای اصلی سفارش دهید
بشقاب کودک انتخاب کنید
از پیش خدمت بخواهید نیمی از غذایتان را پیش از این که سرو شود، در ظرف یک بار مصرف بریزد
بیشتر غذای اصلی را با سالاد و سبزیجات پر کنید. بهتر است نیمی از بشقابتان سبزیجات باشد

به جای سس مایونز، سس قرمز استفاده کنید
به جای سسهای چرب از سس قرمز بدون چربی استفاده کنید. سس بر پایه گوجه کالری کمتر و چربی بسیار کمتری نسبت به سسهای بر پایه روغن دارند. یادتان باشد حجم غذا (اندازه پرس) مهم است. یک پرس ماکارونی یک فنجان یا تقریبا به اندازه یک توپ تنیس است.

بیشتر غذاهای بدون گوشت مصرف کنید
در دفعات بیشتر غذاهای بدون گوشت مصرف کنید. گیاهخواران وزن کمتری نسبت به دیگران دارند. اگر چه دلایل متعددی برای آن وجود دارد اما حبوبات نیز نقش مهمی در لاغری دارند. فلافل، سوپ نخود و غذاهای خوشمزه دیگر بر پایه حبوبات پرفیبر هستند. بیشتر مردم امریکا تنها نیمی از این ماده مغذی مهم را دریافت میکنند در حالی که فیبر با کالری کمتر به شما احساس سیری میدهد.


به مدت بیست دقیقه به باغچه تان رسیدگی کنید
به خود پاداش بدهید
وقتی عادت نوشابه خوردن یا پرخوری را ترک کردید به خود دلگرمی بدهید. شما به سبک زندگی لاغر نزدیکتر شده اید و میتوانید بدون برنامه غذایی پیچیده یا دیوانه وار، وزن کم کنید. به دوستی تلفن کنید، لباس جدید بخرید، به خود برسید، کار مورد علاقه خود را انجام دهید یا به عنوان پاداش یک تکه کوچک کیک بخورید.

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ



قیام سی تیر 1331

قیام ۳۰ تیر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از رویداد ۳۰ تیر ۱۳۳۱)













اصطلاح ۳۰ تیر در فرهنگ سیاسی اخیر ایران به وقایعی اشاره دارد که در تیرماه ۱۳۳۱

در زمان نخست‌وزیری دکتر محمد مصدق در سراسر ایران رخ داد.


پیشینه

انتخابات دورهٔ هفدهم مجلس ملی به دلیل دخالت‌های ارتشیان و دربار به تشنج کشید و کار بجایی رسید که پس از انتخاب ۸۰ نماینده، دکتر مصدق دستور توقف انتخابات حوزه‌های باقی‌مانده را صادر کرد.

دکتر مصدق برای جلوگیری از کارشکنی‌های ارتش و دربار، درخواست انتقال وزارت جنگ به دولت را از شاه نمود. این درخواست از طرف شاه رد شد. به همین دلیل دکتر مصدق در ۲۵ تیرماه ۱۳۳۱ از نخست‌وزیری استعفا کرد. مجلس، قوام‌السلطنه را به نخست‌وزیری انتخاب کرد و او با صدور بیانیهٔ شدیدالحنی نخست‌وزیری خود را اعلام نمود.

موضع کاشانی

سید ابوالقاسم کاشانی زمانی از این جریانات اطلاع یافت که قوام با اعلامیهٔ شدیداللحنی آزادی‌های سیاسی را محدود کرد و با ارعاب و تهدید مردم، مراکز حساس شهر را به اشغال نیروهای نظامی درآورد. کاشانی صدور اعلامیه‌ای مردم را تهییج کرد؛ این در حالی بود که دکتر مصدق به احمد آباد محل اقامت خود رفته بود. در روز ۲۹ تیر ماه کاشانی اعلام کرد که «اگر قوام نرود اعلام جهاد میکنم و خودم کفن پوشیده با ملت در پیکار شرکت نماییم.» پس از این موضع‌گیری، در سی‌ام تیرماه بازار تعطیل شد و مردم به خیابان‌ها ریختند و خواستار سرنگونی قوام السلطنه شدند. به دستور شاه مردم به گلوله بسته شدند و عده‌ای کشته شدند. شاه، وزیر دربار خود را نزد کاشانی فرستاد تا با تطمیع و دادن امتیاز ایشان را به سکوت وادار کند؛ اما کاشانی به وزیر دربار گفت: «اگر بی درنگ دکتر مصدق بر سر کار باز نگردد، شخصاً به خیابان رفته و مبارزه مردم را مستقیماً متوجه دربار می‌کنم.»

۳۰ تیر

تصویری از روز قیام در میدان بهارستان

گزارش هایى از سالگرد ۳۰ تیر در دست است. مردم ایران که از برکناری دکتر مصدق خشمگین بودند، در پی چهار روز تظاهرات در حمایت از دکتر مصدق، که به کشته شدن ۱۸۰ نفر در سراسر ایران انجامید، موفق به ساقط کردن دولت قوام السلطنه گردیدند.

دکتر مصدق در صبح روز ۳۰ تیر، تظاهراتى را تدارک مى بیند که طرفدارانش در این تظاهرات شرکت کردند. بعد از ظهر همان روز حزب توده تظاهراتى را تدارک مى بیند که نزدیک به یکصد هزار نفر از هواداران این حزب به خیابان ها مى آیند. [۱]

کاشانی نیز که در این زمان هنوز دکتر مصدق را همراه می دید، هواداران خودرا به مقابله با نخست‌وزیری قوام السلطنه دعوت کرد.

در روز ۳۰ تیر نیروهای ارتش که به دستور شاه به خیابان‌های تهران و اطراف مجلس آمده بودند برای سرکوبی تظاهرات مردم به آنان شلیک کردند. با ادامه تظاهرات و کوشش‌ها و اعتراضات نمایندگان طرفدار دکتر مصدق در مجلس و دیدار عده‌ای از آن‌ها با شاه، تیراندازی قطع شد. شاه ناچار دوباره به نخست‌وزیری دکتر مصدق رضایت داد.

کشته‌شدگان


تشییع پیکر یکی از کشته‌شدگان

از کشتگان ۳۰ تیر آماری در دست نیست. در تهران بیشتر آنان در گورستان ابن بابویه دفن شدند. دکتر مصدق نیز وصیت کرده بود که در کنار آنان دفن شود ولی با مخالفت شاه این کار انجام نشد. مجلس بعد از قیام ۳۰ تیر ۱۳۳۱ و احیای دولت مصدق، عنوان شهید راه وطن را برای انها تصویب کرد و در تهران برای انها محوطه در گورستان ابن بابویه ترتیب داد. در محوطه ۲۵ قبر وجود دارد.




مشاعره 123


مشاعره 123

یک سنگ ندیدیم همانا که ندارند

طفلان خبرازعادت دیوانه دراین شهر

الفت کردستانی

=

رخ برافروز که فارغ کنی ازبرگ گلم

قدبرافراز که ازسروکنی آزادم

حافظ

=

مرابی جرم کشتن  دل نسوزد آن قدرهرگز

که گاه جان سپردن غیرراپهلوی او بینم

هدایت طبرستانی

=

مراپیزی اگر چون مرده درکافور خواباند

زکار عشق کی دست ودل من سرد می سازد؟

صائب

=

دست وپاکردم بسی چون موج دردریای عشق

هرچه خواهی داشت این دریا ولی ساحل نداشت

قدسی مشهدی

=

توقلب سپه را به آیین بـــــــــــــــــــــدار

من اکنون پیاده کنم کارزار

فردوسی

=

رخت به جلوه گری آفتاب رامانــــــــــــــد

فروغ گرم نگاهت شراب رامانــــــــــــــد

فریدون مژده

=

دستگیری نتوان داشت توقع زغریق

اهل دنیا همه درمانده تر ازیگدگرند 

صائب

=

دست وفا درکمر عهد کن

تانشوی عدشکن جهد کن

نظامی گنجوی

=

ندای عشق تو دیشب در اندرون داد ند

فضای سینه حافظ  هنوز پرزصداست

حافظ

=

گردآوری : م.الف زائر



جهاد درقران


ایاتی از قرآن کریم در مورد جهاد *و در راه خدا انفاق...


آیاتی از قرآن کریم در مورد جهاد
*و در راه خدا انفاق کنید و خود را با دست خود به هلاکت نیفکنید و نیکی کنید که خدا نیکوکاران را دوست دارد‍‍«سوره مبارکه بقره آیه 195»
*و کسانی را که در راه خدا کشته می شوند،مرده نخوانید،بلکه زنده اند؛ولی شما نمی دانید«سوره مبارکه بقره آیه 154»
*پس ،باید کسانی که زندگی دنیا را به آخرت سودا می کنند،در راه خدا بجنگند؛و هر کس در راه خدا بجنگد و کشته یا پیروز شود،به زودی پاداشی بزرگ به او می دهیم«سوره مبارکه نساء آیه 74»
*و در راه خدا ،با کسانی که با شما می جنگند،بجنگید ،ولی از اندازه در نگذرید ،زیرا خداوند تجاوزکاران را دوست نمی دارد«سوره مبارکه بقره آیه 190»
*بر شما کارزار واجب شده است ،در حالی که برای شما ناگوار است.وبسا چیزی را خوش نمی دارید و آن برای شما خوب است،و بسا چیزی را دوست می دارید و آن برای شما بد است،و خدا می داند و شما نمی دانید«سوره مبارکه بقره آیه 216»
*و اگر در راه خدا کشته شوید یا بمیرید،قطعا آمرزش خدا و رحمت او از همه آنچه  آنان جمع میکنند بهتر است«سوره مبارکه آل عمران آیه 157»
*ای کسانی که ایمان آورده اید،[در برابر دشمن]آماده باشید[اسلحه خود را برگیرید]و گروه گروه [به جهاد]بیرون روید یا به طور جمعی روانه شوید«سوره مبارکه نساء آیه 71»
*ای کسانی که ایمان آورده اید،هر گاه [در میدان نبرد]به کافران برخورد کردید که[به سوی شما]روی می آورند،به آنان پشت مکنید«سوره مبارکه انفال آیه 15»
*و هر چه در توان دارید از نیرو و اسبهای آماده بسیج کنید،تا با این ،دشمن خدا و دشمن خودتان و دیگری را جز ایشان_ که شما نمی شناسیدشان و خدا آنان را می شناسد_بترسانید،و هر چیزی در راه خدا خرج کنید پاداشش به خود شما باز گردانیده می شود و بر شما ستم نخواهد رفت«سوره مبارکه انفال آیه 60»
*و اگر به صلح گراییدند،تو نیز بدان گرای و بر خدا توکل نما که او شنوای داناست«سوره مبارکه انفال آیه 61»
*ای کسانی که ایمان آورده اید،با کافرانی که مجاور شما هستند کارزار کنید،و آنان باید در شما خشونت بیابند،و بدانید که خدا با تقواپیشگان است«سوره مبارکه توبه آیه 123»
*به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل شده ،رخصت[جهاد]داده شده است ،چرا که مورد ظلم قرار گرفته اند،و البته خدا بر پیروزی آنان سخت تواناستسوره مبارکه الحج آیه 39»
*و چون با کسانی که کفر ورزیده اند برخوردکنید،گردنهایشان را بزنید‌،تا چون آنان را در کشتار از پای در آورید،پس اسیران را استوار در بند کشید؛سپس یا [بر آنان]منّت نهید[و آزادشان کنید]و یا فدیه[و عوض از ایشان بگیرید]،نا در جنگ،تا در جنگ اسلحه بر زمین گذاشته شود.این است[دستور خدا]؛و اگر خدا می خواست از آنان انتقام می کشید،ولی [فرمان پیکار داد]تا برخی از شما را بوسیله برخی دیگر بیازماید،و کسانی کسانی که در راه خدا کشته شده اند،هرگز کارهایشان را ضایع نمی کند«سوره مبارکه محمد آیه 4»
*پس سستس مکنید و [کافران را]به آشتی مخوانید[که]شما برترید و خدا با شماست و از[ارزش]کارهایتان هرگز نخواهد کاست«سوره مبارکه محمد آیه 35»
*ای کسانی که ایمان آورده اید،آیا شما را بر تجارتی راه نمایم که شما را از عذابی دردناک رهاند؟«سوره مبارکه الصف آیه 10»
*ای پیامبر،با کافران و منافقان جهاد کن و بر آنان سخت گیر[که]جای ایشان در جهنم خواهد بود و چه بد سرانجامی است«سوره مبارکه تحریم آیه 9»
*و نفسی را که خداوند حرام کرده است جز به حق مکشید،و هر کس مــــظلوم کشته شود،به سرپرست وی قدرتی داده ایم،پس او نبیاد در قتل زیاده روی کند،زیرا او [از طرف شرع]یاری شده است«سوره مبارکه الأسراء آیه 33»
.
.
.
و این فقط تعدادی از آیات قرآن کریم در مورد جهاد بود(با عنایت به حوصله این حقیر) توجه به این نکته الزامی است که حفظ جان در آیات قرآن و در احادیث،یک وظیفه برای انسان تلقی شده است:
*و در راه خدا انفاق کنید،و خود را با دست خود به هلاکت نیفکنید،ونیکی کنید که خدا نیکو کاران را دوست دارد«سوره مبارکه بقره آیه 195»