جلوه های عاشقی ..

 

جلوه­هایی از رسم عاشقی در
غزلهای سعدی
 

محمدامین فصحتی «سینا» 

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی، این ستاره همیشه درخشنده آسمان شعر و انسانیت، شگردهای گوناگونی را برای هرچه بیشتر دلپذیر شدن غزلهای خود به کار می­بندد، علاوه بر حس بالایی که بر غزلهای جناب شیخ حکمفرماست و نیز سادگی همراه با استواری در بافت جملات در هر غزل، شگردی محتوایی نیز پیش چشم اوست که در بیشتر غزلهایش کاربرد دارد و به رسم عاشقی راوی در این قالب شعری مربوط می­شود. رسم عشق ورزی سعدی بر این منوال است که هم به قهر و هم به لطف معشوق خرسند است و از این بابت نه تنها گله­ای ندارد و خشمی از خود نشان نمی­دهد بلکه از فحوای کلام چنین بر می­آید که عاشقی دست به سینه در نهایت خضوع و فروتنی و رضا و تسلیم هر گونه حکم معشوق را می­پذیرد، این شیوه سبب می­شود که مخاطب ارتباطی عمیق با راوی برقرار کند و به تعبیری این روند محتوایی را در حالتی مقایسه­ای بسنجد و در مجموع با آن همذات پنداری کند. یکی از نمونه­های بارز این گونه از شگرد سعدی در غزل، در غزل معروفی با این مطلع دیده می­شود:
خوبرویان جفا پیشه وفا نیز کنند
به کسان درد فرستند و دوا نیز کنند
در بیتهای بعدی این غزل، ادب، تسلیم و رضا موج می­زند و جالب اینکه سعدی درخواستی را که از معشوق دارد مستقیماً بیان نمی­کند چرا که در غیر این صورت کلام لطفی نداشت، همچنین «نیز» در مصراعهای زوج این غزل که جزء ردیف است بار معنایی بالایی دارد و منظور سعدی را یعنی همان خواهش غیر مستقیم، به خوبی و با سرعت به مخاطب می­رساند:
            پادشاهان ملاحت چو به نخجیر روند
صید را پای ببندند و رها نیز کنند
نام من گر برود بر دهنت باکی نیست
پادشاهان به غلط یاد گدا نیز کنند
تا اینکه در بیت آخر تواضع سعدی به سر حد کمال می­رسد و حتی درخواست غیر مستقیم خود که همان وصل معشوق باشد را در نهایت ادب و رضا تخطئه می­کند:
سعدیا! گر نکند یاد تو آن ماه، مرنج
ما که باشیم که اندیشه ما نیز کنند
شاعر خرسند و ثابت قدم در رضا و تسلیم تحت هیچ شرایطی احترام گذاشتن به معشوق را از یاد نمی­برد:
به تیغ اگر بزنی بی دریغ و برگردی
چو روی باز کنی بازت احترام کنند
او در کار معشوق دخالت و اظهارنظر نمی­کند چرا که «رشته­ای بر گردنش افکنده دوست، می­برد آنجا که خاطرخواه اوست»:
           می ندانم خطر دوزخ و سودای بهشت
هر کجا خیمه زنی اهل دل آنجا آیند
جلوه­های عرفان و معرفت با بیتهای فروتنانه سعدی پیوندی سخت برقرار می­کند:
مرو ­ای دوست که ما بی تو نخواهیم نشست
مَبُر ­ای یار که ما از تو نخواهیم برید
فوران اخلاق شاعر در این موارد از رضا و تسلیم تبدیل به فضیلت پایبندی و تعهد نسبت به پیمان عاشقانه او با معشوق می­شود.
    و اما غزل معروفی از جناب سعدی با این مطلع را نباید از یاد برد که سخت با موضوع این مقاله در ارتباط است:
سلسله موی دوست حلقه دام بلاست
هر که در این حلقه نیست فارغ از این ماجراست
   بیشتر بیتهای این غزل دربردارنده آمیزه­ای از رضا و پایبندی را در خود حفظ کرده است:
گر برود جان ما در طلب وصل دوست
حیف نباشد که دوست، دوست تر از جان ماست
مالک مُلک وجود حاکم رد و قبول
هرچه کند جور نیست ور تو بنالی خطاست
تیغ برآر از نیام، زهر در افکن به جام
کز قَبِل ما قبول وز طرف ما رضاست
گر بنوازی به لطف ور بگذاری به قهر
حکم تو بر ما روان زجر تو بر ما رواست
هر که به جور رقیب یا به جفای حبیب
عهد فرامُش کند مدعی و بی وفاست
سعدی از اخلاق دوست هرچه برآید نکوست
گو همه دشنام ده کز لب شیرین دعاست
در هر حال، شیرینی غزلهای سعدی را باید در این گونه از بیتهای بلند و به یاد ماندنی او نیز جویا شویم که در واقع این تسلیم و رضا و ادب به شخصیت انسانی خودِ شیخ مربوط می­شود و اینجاست که باید صراحتاً گفت سعدی رسم عاشقی را به نیکی می­داند و به مخاطب خود
نیز می­آموزد. 

 

زیار ت اربعین . مفاتیح الجنان

 

زیارت اربعین

 

 حضرت امام حسن عسکرى علیه السلام  فرموده علامات مؤ من پنج چیز است

 پنجاه و یک رکعت نماز گذاشتن که مراد هفده رکعت فریضه و سى و چهار رکعت

نافله است در هر شب و روز

و زیارت اربعین کردن

 و انگشتر در دست راست کردن

 و جبین را در سجده بر خاک گذاشتن

 و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمن الرَّحیمِ را بلند گفتن

و کیفیّت زیارت حضرت امام حسین علیه السلام در این روز

یکى زیارتیست که شیخ در تهذیب و مصباح روایت کرده از صفوان جمّال که گفت فرمود به من

مولایم حضرت صادق علیه السلام در زیارت اربعین که زیارت مى کنى

در هنگامى که روز بلند شده باشد و مى گوئى :

 

اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ

 

سلام بر ولى خدا و دوست او سلام بر خلیل خدا

 

وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ

 

و بنده نجیب او سلام بر بنده برگزیده خدا و فرزند برگزیده اش سلام بر حسین

 

الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ

 

مظلوم و شهید سلام بر آن بزرگوارى که به گرفتاریها اسیر بود و کشته اشکِ روان گردید

 

اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ

 

خدایا من براستى گواهى دهم که آن حضرت ولىّ (و نماینده ) تو و فرزند ولىّ تو بود و

 

 برگزیده ات و فرزند برگزیده ات بود که کامیاب شد

 

بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُبِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ

 

به بزرگداشت تو، گرامیش کردى بوسیله شهادت و مخصوصش داشتى به سعادت و  

 

برگزیدى او را به پاکزادى

 

الْوِلادَةِ وَجَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَ قآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ

 

و قرارش دادى یکى از آقایان (بزرگ ) و از رهروان پیشرو و یکى از کسانى که از

 

 حق دفاع کردند

 

الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاَْنْبِیاَّءِ وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ

 

و میراثهاى پیمبران را به او دادى و از اوصیائى که حجت تو بر خلقت هستند

 

رارش دادى او نیز

 

الاَْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ

 

در دعوت مردم جاى عذر و بهانه اى (براى کسى ) نگذارد و بیدریغ خیرخواهى کرد

  

و جان خود را در راه تو داد

 

لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ

 

تا برهاند بندگانت را از (گرداب ) جهالت و نادانى و سرگردانى (در وادى )

 

گمراهى و چنان شد که همدست شدند بر علیه

 

غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاَْرْذَلِ الاَْدْنى وَشَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ

 

آن حضرت کسانى که دنیا فریبشان داد و فروختند بهره (کامل و سعادت خود را)

 

 به بهاى پست ناچیزى و بداد آخرتش رادرمقابل بهائى

 

الاَْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّى فى هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ

 

اندک و بى مقدار و بزرگى کردند و خود را در چاه هوا و هوس سرنگون کردند،

 

 و تو و پیامبرت را بخشم

 

وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَْوْزارِ

 

آوردند و پیروى کردند از میان بندگانت آنانى را که اهل دو دستگى و نفاق بودند و

 

 کسانى را که بارهاى سنگین

 

الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى

 

گناه بدوش مى کشیدند و بدین جهت مستوجب دوزخ گشته بودند آن حضرت

 

(که چنان دید) با شکیبائى و پاداش جوئى با

 

طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ

 

آنها جهاد کرد تا خونش در راه پیروى تو ریخت و حریم مقدسش شکسته شد

 

خدایا آنان را لعنت کن به لعنتى و بال دار و

 

عَذاباً اَلیماً اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ سَیِّدِ

 

عذابشان کن به عذابى دردناک سلام بر تو اى فرزند رسول خدا سلام بر تو

 

اى فرزند آقاى

 

الاَْوْصِیاَّءِ اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللَّهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ

 

اوصیاء گواهى دهم که براستى تو امانتدار خدا و فرزند امانت دار اوئى سعادتمند

 

 زیستى و ستوده از دنیا

 

حَمیداً وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ

 

رفتى و گمگشته و ستمدیده و شهید درگذشتى و نیز گواهى دهم که خدا براستى

 

 وفا کند بدان وعده اى که به تو داده

 

وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ

 

وبه هلاکت رساند هرکه را که دست از یاریت برداشت و عذاب کند کسى که تو

 

را کشت و گواهم دهم که تو بخوبى وفا کردى

 

وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ

 

به عهد خدا و جهاد کردى در راه او تا مرگت فرا رسید خدا لعنت کند کسى که تو

 

 را کشت و خدا لعنت کند

 

مَنْ ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّى

 

کسى که به تو ستم کرد و خدا لعنت کند مردمى که شنیدند جریان کشتن و

 

ستم تو را و بدان راضى بودند خدایا من تو را

 

اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَا بْنَ

 

گواه مى گیرم که من دوست دارم هر که او را دوست دارد و دشمنم با هر که

 

او را دشمن دارد پدرم و مادرم بفدایت اى فرزند

 

رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِالاَْصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاَْرْحامِ

 

رسول خدا گواهى دهم که تو براستى نورى بودى در پشت پدرانى بلند مرتبه

 

و رحمهائى

 

الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ

 

پاکیزه که آلوده ات نکرد اوضاع زمان جاهلیت به آلودگیهایش و در برت نکرد

 

از لباسهاى چرکینش

 

مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ

 

و گواهى دهم که براستى تو از پایه هاى دین و ستونهاى محکم مسلمانان

 

و پناهگاه

 

الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاِْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى

 

مردمان با ایمانى و گواهى دهم که تو براستى پیشواى نیکوکار با تقوا و پسندیده

 

 و پاکیزه و راهنماى

 

الْمَهْدِىُّ وَاَشْهَدُ اَنَّ الاَْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى

 

راه یافته اى و گواهى دهم که همانا امامان از فرزندانت روح و حقیقت تقوى

 

 و نشانه هاى هدایت

 

وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ

 

و رشته هاى محکم (حق و فضیلت ) و حجتهائى بر مردم دنیا هستند و گواهى دهم

 

که من به شما ایمان دارم

 

وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ

 

و به بازگشتتان یقین دارم با قوانین دینم و عواقب کردارم و دلم تسلیم دل شما است

 

وَاَمْرى لاَِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ

 

و کارم پیرو کار شما است و یاریم برایتان آماده است تا آنکه خدا در ظهورتان

 

اجازه دهد

 

فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَعلى اَرْواحِکُمْ

 

پس با شمایم نه با دشمنان شما درودهاى خدا بر شما و بر روانهاى شما

 

وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ

 

و پیکرهایتان و حاضرتان و غائبتان و آشکارتان و نهانتان آمین اى پروردگار جهانیان

 

پس دو رکعت نماز مى کنى و دعا مى کنى به آنچه مى خواهى . 

 

مولاعلی (ع) .ترجمه انگیسی وشعری. ابوالقاسم حالت

 

ثَوبُ التُّقی اَشرَفُ المَلابِس

 

Robe of chastity is the most elegant of all robes .

 

جامه پاکدامنی برازنده ترین جامه هاست .

 

آن خواجه که مال وجاه رابنده بود

 

دلداده جامه فریبنده بود

 

گوجامه پاکدامنی خواه که آن

 

بیش ازهمه برتنت برازنده بود. 

 

بام های سبز درشهرنرکس ها . همهشهری آن لاین

 

 

شیرازی‌ها برای کاشت گیاهان روی ساختمان‌ها اضافه  

 

تراکم تشویقی می‌گیرند  .

 

بام‌های سبز در شهر نرگس‌ها  

 

محیط زیست . 

 

زیست‌بوم - سعید ارکان‌زاده یزدی:  

 

 

 

بام‌های سبز در شهر نرگس‌ها

 

 اعضای شورای شهر شیراز که ساکنانش همیشه اهل گل و گیاه بوده‌اند، در ماه‌های گذشته به فکر تصویب لایحه‌ای افتادند که ساخت بام‌های سبز روی مجتمع‌های مسکونی را تشویق کنند. بام سبز بامی است که پس از عایق‌بندی سقف ساختمان، بر آن گل و گیاه و حتی درخت می‌کارند و فضای آن به پارک کوچکی می‌ماند که روی ساختمان‌ها قرار گرفته است. ایده طراحی بام سبز در سال‌های میانی قرن بیستم در اروپا شکل گرفت که به آن roof garden یا green roof می‌گفتند. از وقتی که آلودگی هوای کلانشهرهای ایران شدت گرفت و به گفته کارشناسان، کمبود فضای سبز افسردگی شهروندان را افزایش داد، مسئولان شهرهایی مانند شیراز تصمیم گرفتند، بام‌های سبز را ایجاد کنند. شیراز در این میان، شهری پیشرو محسوب می‌شود. بنا بود در اصفهان نیز در سال گذشته لایحه‌ای برای تشویق شهروندان به ساخت بام‌های سبز به شورای شهر ارائه شود که هنوز از آن خبری نشده است. سازنده یک مجتمع مسکونی در شیراز با سقفی هزار متری، می‌تواند به اندازه 30درصد سطح بام ساختمانش یعنی 300 متر، از شهرداری تراکم مجانی دریافت کند به شرطی که بام خود را «سبز» کند. بام سبز که در سال‌های اخیر مورد توجه مدیران تعدادی از کلانشهرهای ایران قرار گرفته است، اکنون راهبرد مناسبی برای جبران کمبود فضای سبز شهرها شناخته می‌شود. برای ساخت بام سبز، باید سقف را عایق‌بندی کرد که در نگاه اول، این عایق‌بندی برای سازنده ساختمان خیلی گران به‌نظر می‌رسد، اما وقتی او با طراحان بام سبز صحبت می‌کند و هزینه‌ها با قیمت عایق‌های معمولی مقایسه می‌شود، درمی‌یابد که ساخت بام سبز چندان هم هزینه‌بر نیست. به این ترتیب، او از یکسو به فضای سبز شهری کمک و از سوی دیگر در مصرف انرژی در ساختمان صرفه‌جویی می‌کند. همچنین با گرفتن تراکم اضافی توانسته است به سطح ملک بیفزاید. طبق آیین‌نامه شهرداری شیراز، در خانه‌های بالای 50 متر می‌توان بام سبز ایجاد کرد و البته این بام، فضای عمومی نیست. طبق این آیین‌نامه، هرگونه فعالیت مورد استفاده عموم روی بام ممنوع است و درصورت تمایل ساکنان به انجام فعالیت عمومی روی بام، باید از شهرداری مجوز بگیرند. همچنین، از اضافه تراکم 30 درصد مساحت مفید بام برای ساخت کاربری‌های مرتبط با بام سبز و البته کاربری غیرمسکونی نظیر سالن اجتماعات و سالن ورزشی استفاده خواهد شد.فاطمه هوشمند، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر شیراز، بام‌های سبز را برای کلانشهرهای امروزی ضروری می‌داند و می‌گوید: «استاندارد سرانه فضای سبز جهانی 25 درصد است در حالی که در شیراز این سرانه نزدیک به 12/5 درصد است.» وی به «همشهری» می‌گوید: «به‌تدریج باید با فرهنگسازی این بام‌ها را معرفی کنیم. نمی‌توانیم روی ایجاد بام در ساختما‌ن‌های دولتی که اکنون موجود است نیز تاکید داشته باشیم، چون بسیاری از این ساختمان‌ها نمی‌توانند بار اضافی گیاهان بر سقف را تحمل کنند، اما می‌توان برای شروع کار، طراحان ساختمان‌های دولتی در دست ساخت را تشویق کرد که از بام‌های سبز استفاده کنند.» بام سبز چه فوایدی دارد؟ علاوه بر استفاده از فضای سبز بام‌ها در پالایش هوا و نشاط‌انگیز شدن محیط زندگی، بالا رفتن بازده انرژی مهم‌ترین فایده‌ جانبی است که یک بام سبز برای اهالی ساختمان خواهد داشت. موادی که در باغ روی بام به کار می‌رود، عایق حرارتی است و باعث می‌شود که در زمستان و تابستان، سرما و گرمای هوا به ساختمان نفوذ نکند. به این ترتیب وسایل گرمایشی و سرمایشی کمتر کار خواهند کرد و انرژی کمتری هدر خواهد شد. یکی دیگر از مزایای ایجاد فضای سبز بر بام‌ها، جلوگیری از سیلاب در قسمت فوقانی ساختمان است. هنگام بارش، باران در خاک این بام‌ها نفوذ خواهد کرد و مانع جاری شدن آن در سطح بام می‌شود. شهروندانی که در ساختمان‌هایی با بام سبز زندگی می‌کنند نیز می‌توانند با کاشت گیاهان دارویی بر بام‌ها یا فراهم کردن زمینه نگهداری از پرندگان و حیوانات، اوقات فراغت خود را بگذرانند. بام سبز چطور ساخته می‌شود؟ برای ساخت بام‌های سبز ابتدا باید به مقاومت بام ساختمان توجه کرد. ساختمان باید بتواند باری را که روی آن گذاشته می‌شود، تحمل کند. برای این کار باید یک کارشناس سازه، نیروهای وارد بر ساختمان را تحلیل کند و مطمئن شود که مواد و گیاهان روی سقف خطری برای ساختمان ندارد. امیربهرنگ خطیبی، مهندس سازه که در یکی از شرکت‌هایی که کار ساخت بام‌های سبز را انجام می‌دهد مشغول به کا ر است، به «همشهری» می‌گوید: «برای ساختمان‌هایی که ساخته نشده است، می‌توان سازه‌ها را طوری طراحی کرد که توان تحمل بار بام سبز را داشته باشد، اما در ساختمان‌های ساخته شده، نمی‌توان همیشه طرح کسانی را که پیشنهاد آب‌نما، استخر یا بام سبز می‌دهند، اجرا کرد.» پس از این‌که مهندسان سازه با طراحی مناسب یا بالا بردن تحمل ساختمان، از ایمنی سقف اطمینان حاصل کردند باید بام به‌طور کامل آب‌بندی شود. خطیبی می‌گوید: «باید با عایق‌های مناسب تمام راه‌های نفوذ آب به داخل بنا را سد کرد. کار عایق‌بندی و تحلیل سازه ساختمان از نظر استحکام، کارهای زیربنایی است و پس از آن، نوبت به طراحی فضای سبز می‌رسد که بسته به سلیقه مشتری و طراح، متفاوت است و با هزینه‌های گوناگونی انجام می‌شود.» به گفته وی، قیمت اجرای مراحل تحلیل سازه و عایق‌بندی یک بام، بر حسب کیفیت کار و مواد مصرف شده، به ازای هر متر بین 4 هزار و 300 تومان تا 23 هزار تومان در نوسان است. پیش از این‌که شهرداری‌ها به فکر تشویق شهروندان برای ایجاد بام‌های سبز بیفتند، برخی از ساکنان کلانشهرها به فکر درست کردن فضای سبز روی بام منازل خود افتاده‌اند و با توجه به این استقبال، شرکت‌هایی که بام‌های سبز می‌سازند نیز تاسیس شده است. خطیبی می‌گوید: «در کلانشهرها که خانه‌ها کوچک و فضای سبز بیشتری مورد نیاز است، بام‌های سبز می‌تواند راه حلی برای کمبود این مشکل باشد. تاکنون بیشتر خانواده‌های مرفه از ایجاد بام‌های سبز استقبال کرده‌اند، اما به‌تدریج می‌بینیم که این ایده میان شهروندان بیشتری رواج پیدا می‌کند.»  

 

رکوردعلی دائی . فوتبال ۳

 

کد خبر : 32550     زمان ارسال خبر : یکشنبه 26/10/1389 ساعت : 17:48

رکورد علی دایی جاودانه می شود

یاسرالقحطانی با توجه به سن و سالش می توانست در دو دوره 2011 و 2015 برای تیم ملی عربستان بازی کند و شش گل زده اش در جام ملت ها را افزایش دهد.


  با حذف تیم ملی عربستان از گردونه رقابت های جام ملت های 2011 ، تنها بازیکنی که می توانست به رکورد 14 گل زده علی دایی در جام ملت ها نزدیک شده و آن را بشکند از دور بازی ها کنار رفت و به نظر می رسد رکورد 14 گله دایی در جام ملت ها مانند رکورد 15 گله رونالدو در جام جهانی جاودانه باقی بماند.
 

 یاسرالقحطانی با توجه به سن و سالش می توانست در دو دوره 2011 و 2015 برای تیم ملی عربستان بازی کند و شش گل زده اش در جام ملت ها را افزایش دهد اما حالا با حذف عربستان و با توجه به این که او حتی یک گل هم در این دو بازی نزده به نظر می رسد این فاصله 8 گله حتی در جام ملتهای 2015 جام ملتها هم پابرجا باقی بماند و به این ترتیب با توجه به این موضوع و خط خوردن لی دونگ گوک 10 گله از لیست نهایی کره جنوبی ، علی دایی در صدر جدول باقی خواهد ماند.  

 برترین گلزنان تاریخ جام ملت ها به این شرح می باشد:


14 گل: علی دایی- ایران


 10 گل: لی دونگ گوک- کره جنوبی
 9 گل: نائوهیرو تاکاهارا- ژاپن
 8 گل: جاسم الهویدی- کویت
7 گل: بهتاش فریبا و حسین کلانی- ایران، چوی سون هو- کره جنوبی، فیصل خلیل- امارات  

6 گل: یاسرالقحطانی- عربستان
 5 گل: یونس محمود- عراق ، علا هبیل – بحرین، علی کریمی و علی جباری- ایران