تحولات ادبیات فارسی - قسمت سوم

 

تحولات ادبیات فارسی  

   

دکتر شفیعی کدکنی  

 

قسمت سوم  

 

 

- شاعران عمده ی دوره ی مشروطیت

 ملک الشعرای بهار (١٣٣٠- ١٢٦۵ش) سیاستمدار، روزنامه نگار، محقق و استاد دانشگاه. او بی تردید یکی از بزرگ ترین شاعران دوره ی مشروطیت است. وی به دلیل تنوع و حجم فعالیت های ادبی اش، تاثیر خود را در همه جای تاریخ جنبش مشروطیت به جا گذاشته است. بهار را با وجود همه ی تنوعی که در فرم های شعرش نشان داده است، باید آخرین قصیده سرای شعر فارسی به شمار آورد. بی هیچ تردید از روزگار خاقانی به بعد قصیده سرایی نظیر او به عرصه نرسیده است.

 

- ایرج میرزا (١٣٠۵-١٢۵٣ش) از نظر حجم آثارش به پای بهار نمی رسد، ولی به علت آشنایی با ادبیات اروپا و نیل به مرحله ی جدیدی در زبان شعری که دارای استحکام و سلاست است، تاثیری فوق العاده در دوره ی خود و دوره های بعدی به جا گذاشت. زبان شعری او از روزگار سعدی تا به امروز سلیس ترین زبان شعری به شمار می رود. 

 

-  ادیب الممالک (١٢٩٧-١٢٤٠ش) نخستین شاعری است که در ترکیب انواع شعر در فرم های سنتی و زبان کهن مهارت و تجزبه دارد. شعر او که از نظر واژگان و شناخت عمومی شاعر از شعر، شگفت آور است، با خون و فریاد دوره ی مشروطیت آمیخته است.   

 

- عارف قزوینی (١٣١٣- ١٢٦١ش) از شاعران توده ی مردم و به ترین تصنیف ساز این دوره است. تصنیف های او که خود شاعر آن ها را در کنسرت های سیاسی اش با آهنگ هایی که خود اجرا می کرد و می خواند، ورد زبان همه بود. غزل های سیاسی او نیز با همه ی ضعف زبانی اش نقل محافل و از جذابیت ویژه ای برخوردار بود.   

- میرزاده عشقی (١٣٠٣-١٢٧٣ش) از روزنامه نگاران جوان انقلابی بود که زندگی خود را در راه وطن دوستی باخت و در جریان تظاهراتی مردمی که برای انقراض رژیم قاجار بر پا شده بود کشته شد. زبان شعری او تند و فحاش، ولی با صداقت و وطن دوستانه بود. او در قلمرو شعری تجربه هایی از خود نشان داد که برخی از آن ها را می توان نقطه ی آغاز اصلاح ادبی زمان او به شمار آوزد. نخستین نمایش نامه نویسی منظوم در ادبیات فارسی از او است.   

-  علی اکبر دهخدا (١٣٣٤ش- ١٢٩٧ق) سیاستمدار، ادیب، محقق استثنایی و نویسنده ی برجسته ی عصر خود بود. او در زمینه ی نظم و نثر کم تر کار کرد، ولی آن چه را هم که کرد کافی بود تا او را از پیشگامان نثر فارسی و پدر زبان قصه نویسی در ادبیات ما جای دهد. او در شعر نیز اصلاح گر و پیشگام بود. سطح تحقیق او همتا ندارد. بزرگ ترین فرهنگ نامه ی زبان فارسی ( لغت نامه) از آن اوست ( نزدیک به ١٠٠ جلد)   

- سید اشرف گیلانی (١٣١٣- ١٢٤٩ش) سردبیر روزنامه ی مردمی و موثر نسیم شمال که بیش تر به نام روزنامه اش معروف شده است، یکی از کامل ترین شاعران مردمی عصر خود است. شعر او از نظر فرم درونی و مفهوم برونی آن به زبان توده ی مردم سروده شده است.   

- ابوالقاسم لاهوتی (١٣٣٦- ١٢٦٦ش) سیاستمدار و شاعر که دارای زندگی پرآشوبی بود. او پس از یک برخورد داخلی در آذربایجان از ایران گریخت و به اتحاد شوروی رفت و بقیه ی عمرش را در آن جا گذراند و در همان جا در گذشت. وی یکی از شاعران بسیار فعال در این دوره به شمار می آید که در زمینه ی محتوا، زبان و فرم شعر فارسی به تجارب چندی دست یافت که در تحول شعر فارسی از اهمیت بسیاری برخوردار است.  

 

- فرخی یزدی (١٣١٨- ١٢٦٨ش) شاعر چپ گرا و روزنامه نگار آزادی خواهی که از طبقه ی محروم و مظلوم جامعه ی ایران بود. او تا پایان عمرش که حکایت مبارزه ی طولانی، زندان و بیماری است، به شدت از طبقه ی محروم دفاع کرد. او از بزرگ ترین غزل سرایان روزگار خود بود و غزلیات سیاسی وی در ادبیات فارسی بی نظیر است. با آن که فرخی تحصیلات عالی نداشت، لیکن شعر او بسیار پیچیده تر و استوارتر از اشعار معاصرینش است. در سال ١٣١٨ش به دستور رضاه شاه در زندان قصر آمپول هوا به او تزریق نموده و شهیدش کردند.   

- پروین اعتصامی (١٣٢١- ١٢٨٦ش) یکی از مستقل ترین شاعران دهه های اخیر این دوره و یکی از موثرترین آنان بوده است . شعر پروین تلفیقی است از "خرد و پند" کهن همراه با نوعی دل سوزی و واکنش در برابر مسایل دور و بر خود که در جای خود یادآور آثار نویسندگان قدیم است و اغلب پوششی از رمانتیسم بر خود دارد که تاثیر ادبیات غرب نیز در آن به چشم می خورد. 

توجهی که به زندگی محرومان و زحمتکشان در شعر او دیده می شود باعث برتری آثارش نسبت به آثار بسیاری از معاصرانش شده است. وی ژانر " مناظره " را در شعر فارسی با سبک بسیار زیبایی دوباره زنده کرده است و این نوع از شعر برای بیان موضوع مورد نظر شاعر به کار گرفته شده است. پروین به دوران کودتا تعلق دارد ولی اورا می توان از جمله شاعران اواخر دوره ی مشروطیت به شمار آورد.   

- نیما یوشیج (١٣٣٩- ١٢٧٧ش ) اسم مستعار علی اسفندیاری، پدر شعر نو زبان فارسی و بنیادگذار اصول اصلی آن است. او سرودن شعر را در اواخر دوره ی مشروطیت آغاز کرد و در حقیقت باید او را از شاعران بعد از مشروطیت به شمار آورد، زیرا که او پس از کودتای سال ١٢٩٩ش به عنوان شاعر معروف شد و چاپ آثار او و نفوذ و تاثیرش بر شعر فارسی پس از جنگ دوم جهانی و فروپاشی رژیم رضاه شاه انجام گرفت. نیما نقادی دقیق نیز بود که تحت تاثیر مطالعات خود از ادبیات غرب، تحول بنیادی در جریان شعر فارسی ایجاد کرد و بعد جدیدی به آن بخشید. 

 

پایان قسمت سوم  

نظرات 12 + ارسال نظر
جعفر امکانی چهارشنبه 12 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 20:47 http://www.jselawyer.blogfa.com

بروزم با...

.::کتاب مخفی یهود (نبوئت هیلد)::.
شاید برای اولین بار است که قسمتهایی از این کتاب مرموز را می خوانید.

باسلام . مطلبتازهونو بود موفق باشید.

جعفر امکانی چهارشنبه 12 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 21:19 http://www.jselawyer.blogfa.com

ممنون از لطفتون بله با افتخار اهل تبریزم محله مارالان

باسلام. درودبرشماوهمه تبریزیان عریز.

فرهاد پنج‌شنبه 13 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 01:11 http://m-shirazi.blogfa.com

با سلام و احترام
ممنون از تشریف فرماییتون
روح تمام مبارزان راه آزادی شاد
با ارزوی توفیق و به امید ظهور حق

باسلام. تشکرازحضورشماو منهم هروقت میآیم ازدیدار فرزندان زهرا خوشحال می شوم .

مهتاب پنج‌شنبه 13 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 16:30 http://parande-man.blogsky.com/

سلام دوست گرامی

چند روزی نتوانستم به نت سر بزنم و خیلی از نوشته هایتان عقب افتادم.الان پست آخر را خواندم و متشکر از شما که این مقالات ارزشمند را برای خوانندگان تان تهیه و منتشر می کنید.

در پناه حق

باسلام . ازدکترشفیعی کدکنی آن دانشمند عزیزهم باید تشکرکنیم که چنین تحقیق زیبائی رانوشته اند والبته کاروبلاگ ما هم هدفمند است .

مهتاب پنج‌شنبه 13 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 16:50 http://parande-man.blogsky.com/

با سلامی مجدد

نتوانستم از خواندن دوقسمت اولیه تحولات ادبیات فارسی چشم بپوشم و با اشتیاق خواندمشان و به معلومات عمومی ام اضافه شد.

یک مورد برایم بسیار تازگی داشت و آن اینست که نمیدانستم دهخدا شاعر هم هست.

موفق و موید باشید
در پناه حق

باسلام. باهدفی که برای این وبلاگ داریم انشا الله همه دوستان ازمطالب بهره مند خواهندشد. وتشکرازحضور شما وتشویقتان .

جعفر امکانی جمعه 14 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 20:04 http://www.jselawyer.blogfa.com

سلام

بروزم با...

شرح برخی آیات مهم کتاب نبوئت هیلد!(1)

پروین شنبه 15 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 08:45 http://parvin22.blogfa.com

سلام
مطالب شما باعث شد بازخوانی مختصری داشته باشم از برخی شعرای معاصر
ممنون

زیتون 7روان شناسی رنگ لباس شنبه 15 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 09:12 http://zatun07.persianblog.ir


تشکراززحمات ارزشمندتان شکرخداپرکارهستیدوقتی می آیی سیراب میشویم خداپشت وپناه تان باد
زندگی اتان پربرکت بادبه برکت محمدوال محمد

خط خطی نویس دوشنبه 17 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 21:19 http://greenfingeres23.blogspot.com/

مرسی جالبه این کارتون من بی سوادو اندکی باسواد میکنه

باسلام وتشکرازحضورتان . باوبلاگ نتوانستم تماس بگیرم شرمنده. هریک ازمادرمواردی اطلاعاتمان ناقص است که این مطالب به ما کمک می کندخصوصا که ازدانشمندان بزرگی مثل آقای شفیعی کدکنی استفاده کنیم.

[ بدون نام ] شنبه 22 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 00:46

سلام

بروزم با...

شرح برخی آیات مهم کتاب نبوئت هیلد!(2)

بعد بگو تبریزیا سر نمی زنن بین اینهمه شاعر شهریار هم کشکه نه؟؟؟به به چشممون روشن

باسلام. ماکه مخلص واراد تمند جناب شهریارهستیم . ومطلب هم داده ایم که می توانیددرصفحات مابه ببینید. موفق باشید.

جعفر امکانی یکشنبه 23 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 23:20 http://www.jselawyer.blogfa.com

سلام

بروزم با...

دهمین سالگرد شهادت شهید مظلوم...
آیا این شهید را می شناسید؟؟؟

باسلام . امیدواریم که همه شهد ابا امام حسین (ع) محشورباشند.

خط و رنگ دوشنبه 24 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:38 http://khatorang.ir

درود

پایگاه اینترنتی خط و رنگ از علاقه مندان به کمیک استریپ (داستان های مصور ) دعوت به همکاری می نماید.
برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی khatorang.ir مراجعه نموده و یا با ایمیل khatorang@gmail.com ارتباط برفرار نمایید.

موفق و موید باشید

باسلام کاری است هنرمندانه وجذاب که متاسفانه اطلاعات ما دراین مو مورد بسیارکم است . موفق باشیدو

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد