شهید مطهری .... همشهری ان لاین


گر در آن لحظه رندی از شهید مطهری عکس گرفته بود ...


مرتضی مطهری در کنار یک ملحد معروف و سگش

مرتضی مطهری در کنار یک ملحد معروف و سگش

دیدگاه > ایران  - همشهری آنلاین - محمد مطهری:
شهید مطهری از یکی از دوستان اندیشمند خود خواسته بود زمینه‌ای فراهم کند تا بتواند به دیدار مهمترین متفکران مارکسیسم در کشور رفته و با آنان به بحث و گفتگو بپردازد. 
این دوست استاد، در یکی از این دیدارها با منظره‌ای دیدنی مواجه شده بود: شهید مطهری با آن متفکر ملحد در حالی که سگش هم کنارش بود ساعت‌ها در یک پارک قدم زده و با یکدیگر بحث و گفتگو می‌کردند.

اگر خبری با عنوان «مرتضی مطهری در کنار یک ملحد معروف و سگش + عکس» در روزگار پیش از انقلاب منتشر می‌شد، فضای جامعه به گونه‌ای بود که اکثریت افراد، غرض از چنین گفتگویی را درک کرده و آن را افتخاری برای یک روحانی محسوب می‌کردند، اما جامعۀ امروز چطور؟

متأسفانه کلمه «ملاقات» در ادبیات سیاست زده فعلی، معنای تأیید و وابستگی و گاهی تسلیم و دلدادگی به خود گرفته است. حتی در مجالس ختم، برخی شخصیت‌های سیاسی و غیرسیاسی هر لحظه رصد می کنند که مبادا فردی «مسأله دار» در کنار آنان بنشیند و انتشار عکسی از این کنار هم نشستن «مسأله ساز» شود، یعنی نه تنها ارتباط و گفتگو بلکه گاهی نشستن اتفاقی چند دقیقه‌ای در کنار یک فرد هم واژه هایی نظیر «ساده اندیشی»، «تأثیر پذیری» و «همسویی» را به دنبال دارد.

برخی مراکز حوزوی و غیرحوزوی افتخارشان این است که هیچ روشنفکری تا کنون نتوانسته از نگهبانی آنها عبور کند و از سوی دیگر برخی روشنفکران و دگراندیشان نیز از ارتباط نداشتن با «جنس آخوند!» به خود می‌بالند. عده‌ای از دو طرف نیز که به فواید این گفتگوها واقفند، در جو سیاست زده کنونی به خاطر شلوغ بازی‌های بعدی عطای آن را به لقایش می‌بخشند.

نتیجه این می شود که افراد فرهیخته و دانش پژوه جامعه از بسیاری ملاقاتها و گفتگوهای سودمند محروم شده و هر کس خود را محدود به دیدار با همفکران خود می کند. افراطی با دوستان افراطی اش خوش است و تفریطی با دوستان تفریطی اش. کسی هم که چند مورد موضع اعتدالی داشته، خود و دوستانش را صراط مستقیم در همه امور تلقی می کند و افراد نوعا توسط اطرافیان و دوستان خود تأیید شده و خود را معتدل می پندارند. هر وقت هم سخن از ملاقات یا مواجهه با منتقد یا مخالف فکری می شود راه حل را مناظره در جمع می بینند که هدف اصلی از آن غالبا اثبات خود و نفی دیگری است.

در چنین شرایطی جامعه از ثمرات بی شمار گفتگوهای صمیمانه و رو در رو - که رسوا شدن اختلاف افکنان از آن جمله است - دور مانده و در نتیجه عرصه به دست افراد کم سواد و غوغاگر می افتد. این گونه است که بدخواهان به راحتی از یک متفکر سنتی حوزوی در ذهن برخی دانشجویان یک موجود بی منطق و خشن، و از هر روشنفکری در ذهن برخی طلاب، فردی وابسته و بی دین و بلکه ضد دین می سازند.

شهید مطهری کتاب «دو قرن سکوت» مرحوم دکتر عبدالحسین زرین کوب را شدیدا مورد انتقاد قرار داد، اما چون مرز انتقاد و نیز رسم دوستی را می شناخت رابطه دوستانه اش با دکتر زرین کوب را چنان حفظ کرده بود که وقتی کتاب ننگین «بیست و سه سال» منتشر شد چنین تشخیص داد که پاسخ این کتاب را اگر افراد غیر روحانی بدهند مؤثرتر است و لذا از سه دانشمند دانشگاهی از جمله دکتر زرین کوب خواست که نقدی بر آن بنویسند و وی نیز با طیب خاطر پذیرفت (متأسفانه بخش اعظم دست نوشته این کتاب مفقود شد).

پرسش مهم در اینجا این است که با توجه به اینکه «تهمت نیوز» ها - که از طیفهای مختلف فکری هستند- حتی گفتگوی علمی با منتقدان را برنمی تابند، واقعا چه راهی برای حل این معضل وجود دارد؟ در شرایطی که به محض آنکه یک مرکز متعهد حوزوی یا غیرحوزوی بخواهد جلسۀ گفتگوی نقادانه با یک روشنفکر بگذارد مدیر آن به دهها اتهام از غربزدگی و غیره مزین می شود چاره چیست؟ در فضایی که بسیاری روحانیون حاضر نیستند حتی برای پاسخ به سؤالات شرعی، به کسی که بیست سال پیش زیر نامۀ مسأله داری را امضا کرده یا جوانی که به خاطر مسأله ای سیاسی چند شبی را در زندان گذرانده وقت ملاقات بدهند چه باید کرد؟

به نظر می رسد یک راه حل مناسب، سامان دادن حرکتی جمعی است به این نحو که تمام عالمان حوزوی و دانشگاهی و مراکز علمی از سنتی و روشنفکر که درست یا نادرست، ادعای فهم درست اسلام را دارند در یک حرکت هماهنگ، یک زمان مشترک و معین در ماه را «روز گفتگو با منتقدان فکری» قرار دهند و دربها را به روی آنان بگشایند.

تا زمانی که «کنار هم نشینی» مشکل ساز تلقی شود، زمینه ای برای رشد کرسیهای آزاداندیشی فراهم نمی شود، همچنانکه بی هزینه کردن ارتباط و گفتگوهای علمی با منتقدان و مخالفان، پیش شرط هر گونه اقدام در راه وحدت حوزه و دانشگاه است. تحقق این امر با یک حرکت جمعی که قبح خیالی ملاقات با منتقد یا مخالف را می زداید ممکن است. البته گفتگو با منتقد و مخالف – بر خلاف تصور برخی – ملازم با نسبی بودن حقیقت، عدم قاطعیت در برخورد با معاندان در آنجا که اسلام تجویز کرده، و یا انفعال، وادادگی و عقب نشینی از مواضع فکری خود نیست. استثنا شدن موارد نادری در شرع مانند منع همنشینی با بدعتگزاران در شرایط خاص را نباید از نظر دور داشت.

روشن است که مانند بسیاری امور دیگر، گفتگو نیز در مواردی ممکن است تنها در ظاهر به شکل ملاقات و گفتگو باشد اما اغراض دیگری را دنبال کند. در عین حال هرگز به خاطر سوء استفاده عده ای اندک نباید جامعه را از چنین نعمت بزرگی محروم کرد و همه ملاقاتها را با نگاه بدبینی نگریست. این مانند آن است که چون در مواردی مأموران قلابی از لباس پلیس سوء استفاده کرده اند، مردم به همه پلیسها به دیده تردید بنگرند و یا پلیس از استفاده از یونیفورم منع شود.

آیا اسلام به ما می گوید فرد غیرمغرضی را که نسبت به اعتقادات یا عملکرد ما انتقاد داشته و متفاوت از ما فکر می کند بایکوت کنیم تا هر روز در موضع مخالفش تندتر شود؟ تجربه نشان داده است که با برخوردهایی از این دست، فرزندان چنین افرادی که بی مهری به پدر یا مادر خود را لمس کرده اند غالبا نه یک منتقد، که یک مخالف جدی از آب درمی آیند. این برخوردهاست که دشمنان را خوشحال می کند و لذا دشمن چه بسا برای رسیدن به این هدف سعی کند با ابراز خوشحالی تصنعی از ملاقات یک فرد با منتقدان، این تصور را برای ما ایجاد کند که این گفتگوها به نفع دشمن است چون باعث شادی او شده است و با این ترفند ساده، رفتار ما را در جهت دلخواه مدیریت کند و می کند.

شهید مطهری با روشنفکرانی که بعضا منتقد جدی اساس روحانیت بوده و همسران برخی از آنان بی حجاب بودند در عین حفظ صلابت و سلامت فکری، دوستی و ارتباط علمی مستمر داشت. ما چه کرده ایم؟ آیا نباید هرگز با منتقدان خود روبرو شویم؟ آیا ملاقات کنندگان با ما تنها باید از مریدان یا همفکران ما باشند؟ آیا جز یک اراده و حرکت جمعی می تواند به این برداشتهای کودکانه که الف در کنار ب نشست، پس از نظر فکری و عقیدتی از یک طایفه اند پایان دهد؟

(منبع: تابناک)


نظرات 5 + ارسال نظر
amir یکشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 22:03



دعائی برای خواب دیدن امام زمان (ع)
به مدت 40 شب .

بسم الله الرحمن الرحیم

(اللهم أنت دلیل المتحیرین ومفزع المکروبین وغیاث المستغیثین مالی إله غیرک
فأدعوه ولا شریک لک فأرجوه صلِ على محمّد وال محمّد واجعل لی من أمری
________________________________
فرجﺎً واهدنی لاقرب من هذا رشداً قرعت بابک وأنخت رحلی بساحة قدسک
وجنابک طالبﺎً شهادتک وأنا العبد الخسیس الذلیل وأنت الرب العزیز الجلیل , بین
لی أمر ..... بأوضح بیان وافصح لسان فان کان ولیک صدقته وبایعته
ونصرته وان کان عدوک کذبته وحاربته یا من أوحى للحواریین وشهد لهم بأن عیسى
رسوله :
﴿ وَإِذْ أَوْحَیتُ إِلَى الْحَوَارِیینَ أَنْ آمِنُوابِی وَبِرَسُولِی قَالُوا آمَنَّا وَاشْهَدْ بِأَنَّنَا مُسْلِمُونَ
(١)﴾
اشهد لی وبین لی هذا الأمر فقد شهد شعری وبشری ولحمی ودمی وعظمی وما
أقلت الأرض منی وروحی إن شهادتک اکبر شهادة
﴿ قُلْ أَی شَیءٍ أَکْبَرُ شَهَادَةً قُلِ( شَهِیدٌ بَینِی وَبَینَکُمْ ﴾( ٢
یا من عرض نفسه للکافرین برسالة محمّد شاهداً فقال : ﴿ وَیقُولُ الَّذِینَ کَفَرُوا
لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ کَفَى بِاللهِ شَهِیداً بَینِی وَبَینَکُمْ ﴾( ٣)(أَمْ یقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ إِنِ افْتَرَیتُهُ فَلا
تَمْلِکُونَ لِی مِنَشَیئﺎً هُوَ أَعْلَمُ بِمَا تُفِیضُونَ فِیهِ کَفَى بِهِ شَهِیداً بَینِی وَبَینَکُمْ وَهُوَ
( الْغَفُورُ الرَّحِیمُ ﴾( ٤
( ﴿ قُلْ کَفَى بِاللهِ شَهِیداً بَینِی وَبَینَکُمْ إِنَّهُ کَانَ بِعِبَادِهِ خَبِیراً بَصِیراً ﴾( ٥
فزهدوا بشهادتک , اشهد لی یا رب فإنی لاازهد بشهادتک , واشهد أن الرؤیا حق من
عندک وطلائع وحیک وکلماتک التی تفضلت بهاعلى العالمین یامن مدح ابراهیم
وجعل النبوة فی ذریته لأنه صدق الرؤیا فقلت سبحانک :
. ١ - مائدة: ١١١
. ٢ - أنعام : ١٩
. ٣ - رعد : ٤٣
. ٤ - احقاف : ٨
. ٥ - إسراء : ٩٦

( ﴿وَنَادَینَاهُ أَنْ یا إِبْرَاهِیمُ * قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْ یا إِنَّا کَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ ﴾( ١
ومدحت مریم فقلت :
﴿ وَمَرْیمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ
( رَبِّهَا ( ٢
یا من خاطب محمّد فقال : ﴿ نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَینَا
إِلَیکَ هَذَا الْقُرْآنَ وَإِنْ کُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِینَ * إِذْ قَالَ یوسُفُ لَأَبِیهِ یا أَبَتِ إِنِّی
( رَأَیتُ أَحَدَ عَشَرَ کَوْکَبﺎً وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَیتُهُمْ لِی سَ اجِدِینَ ﴾( ٣
فسمیت الرؤیا أحسن القصص فی کتابک الکریم ومدحت من صدق بها من أولیائک
وأنبیائک ورسلک وذممت من کذب بها وسماها أضغاث أحلام فقلت وقولک الحق :
﴿ اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَ هُمْ فِی غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ * مَا یأْتِیهِمْ مِنْ ذِکْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ
مُحْدَثٍ إِلاَّ اسْتَمَعُوهُ وَهُمْ یلْعَبُونَ * لاَهِیةً قُلُوبُهُمْ وَأَسَرُّوا النَّجْوَى الَّذِینَ ظَلَمُوا هَلْ
هَذَا إِلاَّ بَشَرٌ مِثْ لُکُمْ أَفَتَأْتُونَ السِّحْرَ وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ * قَالَ رَبِّی یعْلَمُ الْقَوْلَ فِی السَّمَاءِ
وَالأَرْضِ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ * بَلْ قَالُوا أَضْغَاثُ أَحْلاَمٍ بَلْ افْتَرَاهُ بَلْ هُوَ شَاعِرٌ فَلْیأْتِنَا
( بِآیةٍ کَمَا أُرْسِلَ الأَوَّلُ ونَ ﴾( ٤
وقال ملأ فرعون وزبانیته :
( ﴿ أَضْغَاثُ أَحْلامٍ وَمَا نَحْنُ بِتَأْوِیلِ الْأَحْلامِ بِعَالِمِینَ ﴾( ٥
وصدق یوسف بالرؤیا وأولها فمدحته وقلت سبحانک :
.١٠٥- ١ - صافات: ١٠٤
. ٢ - تحریم : ١٢
.٤ – ٣ - یوسف: ٣
.٥ – ٤ - أنبیاء : ١
. ٥ - یوسف: ٤٤

( ﴿ یوسُفُ أَیهَا الصِّدِّیقُ ﴾( ١

اللهم اجعلنی کأولیاک وأنبیائک ورسلک اصدق بالرؤیا طلائع وحیک وکلماتک التی
تفضلت بها على العالمین واحسن القصص فی کتابک ولا أنقض عهدک ولا اخلف
وعدک)أغثنی یا رب بحق فاطمة , ارحمنی یا رب بحق فاطمة , اهدنی یا رب بحق
فاطمة.
( ﴿ وَیقُولُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ کَفَى بِاللهِ شَهِیداً بَینِی وَبَینَکُمْ

amir شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 15:34 http://www.sabetq1.blogfa.com



شادروان مهدی سهیلی (شاعرمعاصر) که همسرش رانامرد کرده بود شخصی نمام وفتنه جو به پدردختر ازسهیلی سعایت وبدگوئی کرده وجنان ذ هن پدررادگرگون ساخت که انگشتر نامزدی مهدی رابرایش پسفرستاد.
مرحوم سهیلیی شعری دارد بسیارجالب . وی شبی رادرخلوت باحلقه ی انگشتری که نامزدش پس فرستاده بود گفتگو و نجوای جالبی دارد .
این شیعررااززبان ادیب فرزانه شادروان مهدی سهیلی بشنوید.

توای حلقه ی زرد رنگ طلائی
که بازآمدی امشب ازپیش یارم
تودانی که ازدوری لاله روئی
رخی زعفرانی به رنگ تو د ارم
--
توامشب چو ازپیش یاو بازگشتی
دررنج هارابه رویم گشویدی
زبخت بدمن تو هم خوارماندی
قبولت نکردند وقابل نبودی
--
توبنشین وامشب به چشمم نظرکن
که تا بامدادان گهر می فشانم
مخورغم که گر بی نگینی که ازاشک
بهرویت هزاران نگین می نشانم
--
به روی تو ازقطره ی روشن اشک
نشانم نگین ها زالماس وگوهر
زخون دلم همچو گوهرتراشان
گذ ارم به فرق تو یاقوت احمر
--

ولی بازبخت تو پیروز تر بود
که چندی دلت شاد شد ازوصالش
توهنم گریه کن ازسیه بختی من
که می سوزم ازسوز تب باخیالش
-
توبودی درانگشت اوچند ماهی
نبودت خبر کز غمش بی قرارم
تودیدی وصال ومن دلشکسته
به قدرتوهم پیشش ارزش ندارم.
--
لازم به یادآوری است که مرحوم سهیلی بیااین خانم ازدواج کرد وحاصل این ازدواج هم اقای سهیل و خانم سهیل است .


نقل ازکتاب . درویش گنابادی .. نویسنده منوچهر حق گو


علی کشکولی جمعه 5 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 15:42 http://roohemojarad.blogfa.com/

سلام و ادب خدمت شما عزیز گرامی

اگر در سکوت نگاه کنیم
نه پیش داوری می کنیم نه قضاوت
اگر در سکوت نگاه کنیم
همان چیزی را می بینیم که هست بدون نظر
اگر در سکوت نگاه کنیم
می بینیم آنچه را که تا کنون نمی دیدیم
اگر در سکوت نگاه کنیم
خدایی نگاه می کنیم
اگر در سکوت نگاه کنیم ....


درود بر شما[گل]

amirsabetq یکشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 15:06 http://www.sabetq1.blogfa.com





دیدن اهل بیت وشهادت دادن آنها بر اینکه او وصی وفرستاده است.

انَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ [فصلت : 30]
بى تردید کسانى که گفتند : پروردگار ما خداست ; سپس [ در میدان عمل بر این حقیقت ] استقامت ورزیدند ، فرشتگان بر آنان نازل می شوند [ و می گویند : ]مترسید و اندوهگین نباشید و شما را به بهشتى که وعده می دادند ، بشارت باد .
فرشتگان چگونه بر مؤمنان نازل می شوند؟؟؟
آیا از جانب خدا بر مؤمن وحی نازل می شود؟
بله،مُسَلَماً فرشتگان مؤمنان را بوسیله رؤیاهای صالحه به صلاحشان و استقامت و حسن عاقبتشان بشارت می دهند، زیرا که آنها بر راه ولایت خدا پیش می روند و پیرو ولی خدا می باشند و این آیه: (لَهُمُ الْبُشْرَى فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا) (آنان را در زندگى دنیا مژده و بشارت است)... رسول(ص) فرمودرؤیای صالحه).
فی الحدیث عن جابر عن أبی جعفر (ع) قال : قال رجل لرسول الله (ص) فی قول الله عز وجل ( لَهُمُ الْبُشْرَى فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا ) قال هی الرؤیا الحسنة یرى فیبشر بها فی دنیاه) .
در حدیثی از جابر از ابی جعفر (ع) فرمود: مردی از رسول الله(ص) در قول الله عزوجل (لَهُمُ الْبُشْرَى فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا) (آنان را در زندگى دنیا مژده و بشارت است) سؤال کرد: رسول الله(ص) فرمود: آن رؤیای حسنه است که می بیند و در زندگی دنیا بشارت داده می شود.

و اگر در کلام الله عزوجل در قبل و بعد این آیه تأمل کنید:
(أَلا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ * الَّذِینَ آمَنُوا وَکَانُوا یَتَّقُونَ * لَهُمُ الْبُشْرَى فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَفِی الْآخِرَةِ لا تَبْدِیلَ لِکَلِمَاتِ اللَّهِ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ * وَلا یَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ) (یونس:62-65) .
آگاه باشید ! یقیناً دوستان خدا نه بیـمـی بر آنان است و نه اندوهگین می شوند.(62)
آنان که ایمان آورده اند و همواره پرهیزکارى دارند .(63)
آنان را در زندگى دنیا وآخرت مژده و بشارت است در کلمات خدا هیچ دگرگونى نیست ; این است کامیابى بزرگ .(64)
و گفتار مخالفان ، تو را غمگین نکند ; زیرا همه عزت و توانمندى براى خداست ; او شنوا و داناست .(65)
و در این آیات:
کسانی که خداوند در مورد آنها فرمود : (لَهُمُ الْبُشْرَى فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا ) (آنان را در زندگى دنیا مژده و بشارت است) یعنی اینکه رؤیا می بینند که بشارت به صلاحشان و استقامت و حسن عاقبتشان دهد، و خداوند آنها را در آیات قبل به اولیای پرهیزکارش وصف می کند: ( أَلا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ * الَّذِینَ آمَنُوا وَکَانُوا یَتَّقُونَ ) (آگاه باشید ! یقیناً دوستان خدا نه بیـمـی بر آنان است و نه اندوهگین می شوند* آنان که ایمان آورده اند و همواره پرهیزکارى دارند) یعنی اینکه کسانی که بشارت ها را می بینند دوستان پرهیزکار خدایند.
همانا که رؤیاهای بشارت دهنده- به حسن عاقبت آنها- که مؤمنان آنرا می بینند خداوند متعال آنرا به سخنان خود(عزوجل) وصف می کند، و آن حق است که دگرگونی و قابل تغییر نیست و آن از(غیب)می باشد که خداوند دوستان پرهیزکار خود را از آن مطلع می سازد. (لا تَبْدِیلَ لِکَلِمَاتِ اللَّهِ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ) (در کلمات خدا هیچ دگرگونى نیست ; این است کامیابى بزرگ).
ایمان به غیب یکی از مهمترین امور ایمان به خدا و فرستادگان خدا می باشد که خدا آنرا در قرآن کریم مقدم تر از نماز و غیره دانسته است. الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ [البقرة : 3] آنان که به غیب ایمان می آورند و نماز را بر پا می دارند و از آنچه به آنان روزى داده ایم، انفاق می کنند.
همچنین در قرآن کریم خداوند متعال ایمان به غیب و رؤیا را بهترین داستانها در سوره یوسف(ع) ذکر کرده است (نحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ) (ما بهترین داستان را با وحى کردن این قرآن بر تو می خوانیم).
همچنین که خداوند متعال یوسف را به این دلیل صدیق نامید زیرا که کلمات خدا را بوسیله رؤیا تصدیق نمود (یوسُفُ أَیُّهَا الصِّدِّیقٌ) اى یوسف ! اى راستگوىِ [ راست کردار ! ]

ولیکن امروزه بسیاری از مردم به رؤیاها و مکاشفات استهزاء می کنند و به رؤیاها,خوایهای آشفته می گویند و این چیز را بی خردانه می دانند.
در قرآن به قصه یوسف (ع) اشاره می شود که چگونه یعقوب(ع) که او یکی از پیامبران خدا است که رؤیای یوسف (ع) دلیل تشخیص و مصداق خلیفه خدا است که یوسف (ع) بود و (یعقوب)، به یوسف هشدار داد که به برادرانش این رؤیا را نگوید زیرا که با این رؤیا او را تشخیص داده و در آخر ممکن است مثل هابیل کشته شود قَالَ یَا بُنَیَّ لاَ تَقْصُصْ رُؤْیَاکَ عَلَى إِخْوَتِکَ فَیَکِیدُواْ لَکَ کَیْداً إِنَّ الشَّیْطَانَ لِلإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِینٌ)(یوسف:5 ( یعقوب گفت ای فرزند عزیز خواب خود را بر برادران حکایت مکن (که به غوای شیطان) بــر تو مکر و حسد خواهند ورزید زیرا دشمنی شیطان را آدمیان بسیار آشکار است.(یوسف:5).
آیا این اقرار قران به حجیت رؤیا در تشخیص مصداق خلیفه خدا در زمین نیست ,آیا یوسف بر اساس رؤیای فرعون اقتصاد دولت مصر را تدبیر نکرد و غذای فراوان برای مردم فراهم نکرد, آیا دلیل رؤیا و مکاشفه که آنها وحی الهی هستند، خدا خود را شاهد بر آنها قرار نداد؟
( قُلْ کَفَى بِاللّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَبَیْنَکُمْ إِنَّهُ کَانَ بِعِبَادِهِ خَبِیراً بَصِیراً)(الإسراء:96) (ای رسول(پس از اتمام حجت به امت) بگو خدا شاهد میان من و شما کافی است که او به احوال بندگانش آگاه و بصیر است)(اسراء:96).
هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ شَهِیداً(الفتح:28) (او خدائیست که رسول خود را با قرآن و دین حق به عالم فرستاد تا او را بر همه ادیان دنیا غالب گرداند و بر حقیقت این سخن گواهی خدا کافیست) (فتح:28).
و الا چگونه خدا شهادت دهد و چگونه خدا با بندگانش چه کافر و مؤمن سخن گوید و به آنها شهادت دهد؟ آیا به حواریین که حضرت عیسى را نصرت و یاری دادند شهادت نداد؟
( وَإِذْ أَوْحَیْتُ إِلَى الْحَوَارِیِّینَ أَنْ آمِنُواْ بِی وَبِرَسُولِی قَالُوَاْ آمَنَّا وَاشْهَدْ بِأَنَّنَا مُسْلِمُون) (المائدة:111) (و یاد کن هنگامی که به حواریین وحی کردیم که به من و رسول من ایمان آرید گفتند(ما با مقام علم یقین)ایمان آوردیم خدایا گواه باش که ما تسلیم امر توایم)(مائده:111).
آیا خدا و فرشتگان و اولیائش خود شاهد در رؤیا و مکاشفه برای صاحب حق و خلیفه خدا در زمین نشدند ؟

)لَّـکِنِ اللّهُ یَشْهَدُ بِمَا أَنزَلَ إِلَیْکَ أَنزَلَهُ بِعِلْمِهِ وَالْمَلآئِکَةُ یَشْهَدُونَ وَکَفَى بِاللّهِ شَهِیداً(النساء:166) (لیکن خدا به آنچه برای تو فرستاد گواهی دهد که به علم ازلی خود فرستاده و فرشتگان نیز گواهی دهند و گواهی خود، تو را کفایت است(نساء:166).
( وَیَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ کَفَى بِاللّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَبَیْنَکُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ(الرعد:43) (و کافران بر تو اعتراض کنند که تو رسول خدا نیستی بگو تنها گواه بین من و شما خدا و عالمان حقیقی به کتاب خدا کافی خواهد بود) (رعد:43).
پس ای مردم عاقل باشید و راضی نشوید که کسی شما را سبک شمارد تا شما را در مقام کسانى که فرستادگان و خلفای خدا در زمین را تکذیب کردند بگذارند و به وحی خدا رؤیا و مکاشفه، خوابهاى آشفته گویند و خداوند سخن خبیث آنها را که تا امروز تکرار می شود را در قران ذکر نمود.
)بَلْ قَالُواْ أَضْغَاثُ أَحْلاَمٍ بَلِ افْتَرَاهُ بَلْ هُوَ شَاعِرٌ فَلْیَأْتِنَا بِآیَةٍ کَمَا أُرْسِلَ الأَوَّلُونَ(الأنبیاء: 5) (ولیکن گفتند که این سخنان خواب و خیالی است بلی رسول شاعر بزرگی است که این کلمات را فرا بافته و گرنه برای ما مانند پیغمبران گذشته آیت و معجزه ای بیاورد) (اَنبیاء:5).

بعد از اینکه شاهد از قران جهت اثبات حق رؤیای صادقه گرفتیم اکنون اقوال و فرموده های رسول الله(ص) و آل بیتش(ع) در مورد رؤیا را که تأکید بر این می کنند که رؤیا سخنی است که خدا با بندگانش می گوید و رؤیا بر انسان حجت است را در خدمت شما قرار می دهیم.

1)
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص إِذَا «3» أَصْبَحَ قَالَ لِأَصْحَابِهِ هَلْ مِنْ مُبَشِّرَاتٍ یَعْنِی بِهِ الرُّؤْیَا . بحار الانوار ج 58 ص 177 ، کافى ج 8 ص 90 ، مسند امام رضا ج 1 ص 76
از مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى از أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ از مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ از امام رِّضَا (ع) فرمود: که رسول خدا چون صبح میکرد به یارانش میفرمود : آیا مبشراتى هست ؟ مقصودش رؤیا بود .

2)
أَتَى رَسُولَ اللَّهِ ص رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْبَادِیَةِ لَهُ جِسْمٌ وَ جَمَالٌ فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَخْبِرْنِی عَنْ‏قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ لَهُمُ الْبُشْرى‏ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ ( یونس 63 – 64 ) فَقَالَ أَمَّا قَوْلُهُ‏هُمُ الْبُشْرى‏ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا فَهِیَ الرُّؤْیَا الْحَسَنَةُ یَرَاهَا الْمُؤْمِنُ فَیُبَشَّرُ بِهَا فِی دُنْیَاهُ وَ أَمَّا قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الْآخِرَةِ فَإِنَّهَا بِشَارَةُ الْمُؤْمِنِ عِنْدَ الْمَوْتِ یُبَشَّرُ بِهَا عِنْدَ مَوْتِهِ أَنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لَکَ وَ لِمَنْ یَحْمِلُکَ إِلَى قَبْرِک‏ . بحار الانوار ج 58 ص 177 .
مردى بیابانى که جسم و زیبائى داشت نزد رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله آمد و گفت یا رسول اللَّه به من خبر ده از قول خداى عزّ و جلّ «آنان که گرویدند و پیوسته تقوى داشتند از آن آنها است مژده در زندگى دنیا و در آخرت ، فرمود : اما در دنیا همان رؤیاهاى حسنه است که مؤمن بیند و بدان مژده گیرد در دنیایش و اما در آخرت مژده به مؤمن است هنگام مرگش که خدا تو را و هر که تو را به گور رساند آمرزیده .

3)
جَامِعُ الْأَخْبَارِ، فِی کِتَابِ التَّعْبِیرِ عَنِ الْأَئِمَّةِ ع أَنَّ رُؤْیَا الْمُؤْمِنِ صَحِیحَةٌ لِأَنَّ نَفْسَهُ طَیِّبَةٌ وَ یَقِینَهُ صَحِیحٌ وَ تَخْرُجُ فَتَتَلَقَّى مِنَ الْمَلَائِکَةِ فَهِیَ وَحْیٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْجَبَّارِ وَ قَالَ ع انْقَطَعَ الْوَحْیُ وَ بَقِیَ الْمُبَشِّرَاتُ أَلَا وَ هِیَ نَوْمُ الصَّالِحِینَ وَ الصَّالِحَاتِ وَ لَقَدْ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ جَدِّی عَنْ أَبِیهِ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) قَالَ مَنْ رَآنِی فِی مَنَامِهِ فَقَدْ رَآنِی فَإِنَّ الشَّیْطَانَ لَا یَتَمَثَّلُ فِی صُورَتِی وَ لَا فِی صُورَةِ أَحَدٍ مِنْ أَوْصِیَائِی وَ لَا فِی صُورَةِ أَحَدٍ مِنْ شِیعَتِهِمْ وَ إِنَّ الرُّؤْیَا الصَّادِقَةَ جُزْءٌ مِنْ سَبْعِینَ جُزْءاً مِنَ النُّبُوَّة . بحار الانوار ج 58 ص 176 .
در جامع الاخبار : در کتاب تعبیر خواب از ائمه علیهم السّلام که خواب مؤمن درست است چون دلش پاک است و یقینش ثابت و رؤیا بوسیله ی فرشتگان می رسد و وحى خداى عزیز جبّار است ، و فرمود علیه السّلام : وحى منقطع شد و مژده بخشیها بجا ماند که آن خوابهاى مردان و زنان نیکوکار است، و از رسول باز گفته که : هر که مرا در رویا ببیند مرا به راستی دیده، چون که شیطان به شکل من و اوصیایم وشیعه هاشان متمثل نمی شود و رویا هفتاد جزء از اجزاء نبوت است.

4)
وَ قَالَ (ع) انْقَطَعَ الْوَحْیُ وَ بَقِیَ الْمُبَشِّرَاتُ أَلَا وَ هِیَ نَوْمُ الصَّالِحِینَ وَ الصَّالِحَات‏ . جامع الاخبار ص 172
امام علیه السلام فرمود:که وحى ربّانى قطع شد و بشارتها باقى ماند که آن خواب مردان و زنان نیکوکار است.

5)
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِی خَلَفٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ الرُّؤْیَا عَلَى ثَلَاثَةِ وُجُوهٍ بِشَارَةٍ مِنَ اللَّهِ لِلْمُؤْمِنِ وَ تَحْذِیرٍ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ أَضْغَاثِ أَحْلَام‏ . الکافی ج 8 ص 90 ، بحار الانوار ج 58 ص 180 .
امام صادق علیه السّلام فرمود : خواب بر سه گونه است : مژده اى از جانب خداوند براى مؤمن ، بیم دادنى از طرف شیطان ، خوابهاى آشفته .

6)
قال رسول الله (ص) : ذهبت النّبوّة فلا نبوّة بعدی إلّا المبشّرات: الرّؤیا الصّالحة یراها الرّجل أو ترى له . نهج الفصاحة مجموعه کلمات قصار حضرت رسول ص 495 .
رسول خدا (ص) فرمود : پیامبرى به پایان رسید و پس از من پیامبرى نیست. مگر بشارتها و آن خوابهاى نیکوست که مرد بیند یا براى او ببینند .

7)
عن امیرالمؤمنین(ع) قال: الرؤیا الصالحة احدى البشارتین . تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص 324.
خواب درست و راست یکى از دو بشارت و مژده است‏ .

8)
وعن المفید فی کتابه الاختصاص قال : قال الصادق(ع) : اذا کان العبد على معصیة الله عزوجل و اراد الله به خیراً اراه فی منامه رؤیا تروعه فینزجر بها عن تلک المعصیة . بحار الانوار ج 58 ص 118 .
امام صادق علیه السّلام فرمود: چون بنده بر گناه باشد و خداوند عزّ و جلّ است خیرش را خواهد ب او خوابى نماید که او را بترساند و از آن گناهش کنار کشد‏ .

9)
عن علی بن ابراهیم عن ابیه عن ابن ابی عمیر عن هشام بن سالم عن ابی عبدالله (ع) قال: سمعته یقول: رأی المؤمن و رؤیاه فی آخر الزمان علی سبعین جزء من اجزاء النبوة .
هشام بن سالم شنیدم امام صادق (ع) میفرمود: رأى مؤمن و خواب دیدنش در آخر الزمان بر هفتاد جزء از اجزاء نبوت است‏ .

10)
قال النّبىّ صلّى اللّه علیه و آله: «إذا اقترب الزّمان لم تکد رؤیا المؤمن تکذب، و رؤیا المؤمن جزء من ستّة و أربعین جزءا من النّبوّة الأمالی- الشیخ الطوسی ص 386 ، بحار الأنوار ج58 ص172 مستدرک سفینة البحار ج4 ص31 ، میزان الحکمة ج4 ص1012.
پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «چون روز قیامت نزدیک شود، خواب مؤمن دروغ نمى گوید . و خواب مؤمن بخشى از چهل و شش بخش نبوّت است . ‏

11)
عن الرسول (ص) : أصدقکم رؤیا أصدقکم حدیثا . مستدرک سفینة البحار ج4 ص31
راست خواب ترین شما، راستگوترینتان است‏ .

12)
فَقَالَ لَا تَغْتَمَّ فَإِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا رَسَخَ فِی الْإِیمَانِ رُفِعَ عَنْهُ الرُّؤْیَا . بصائر الدرجات للصفار ص274 ، الثاقب فی المناقب للطوسی ص456 ، بحار الأنوار ج 58 ص 189
یک شب حضرت صادق علیه السّلام را در خواب دید از قطع شدن خواب شکایت نمود . فرمود : ناراحت نباش وقتى مؤمن در ایمان استوار گردید رؤیا از او قطع مى شود .

13)
عن الرسول الله (ص) قال : لا یحزن أحدکم أن ترفع عنه الرؤیا ، فإنه إذا رسخ فی العلم رفعت عنه الرؤیا . تحف العقول لابن شعبة الحرانی ص50 ، بحار الأنوار ج74 ص154 ، مستدرک سفینة البحار ج4 ص41 ، میزان الحکمة ج2 ص1012 .
از رسول اکرم(ص)فرمودند:افسرده خاطر نشود یکى از شما را اگر خواب از او برداشته شود زیرا هر گاه رسوخ در دانش کرد خواب از او برداشته مى شود .

14)
عن أبی سعید الخدری عن رسول الله (ص) قال : أصدق الرؤیا بالأسحار . بحار الأنوار ج58 ص195 ، وسنن الدارمی : ج2 ص165.
ابى سعید خدری از رسول (ص) روایت کرد که فرمود : درست ترین رؤیا در سحرها است.‏

15)
عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الرُّؤْیَا لَا تُقَصُّ إِلَّا عَلَى مُؤْمِنٍ خَلَا مِنَ الْحَسَدِ وَ الْبَغْی‏ . بحار الأنوار ج 58 ص 174 ، کافی ج 8 ص 336 .
از ابى بصیر از ابی عبدالله(ع) از رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله که فرمود : خواب را مگویید مگر بر مؤمن بى حسد و بى ستم .

16)
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ وَ أَقْبَلَ جِیرَانُ أُمِّ أَیْمَنَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ أُمَّ أَیْمَنَ لَمْ تَنَمِ الْبَارِحَةَ مِنَ الْبُکَاءِ لَمْ تَزَلْ تَبْکِی حَتَّى أَصْبَحَتْ قَالَ فَبَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَى أُمِّ أَیْمَنَ فَجَاءَتْهُ فَقَالَ لَهَا یَا أُمَّ أَیْمَنَ لَا أَبْکَى اللَّهُ عَیْنَیْکِ إِنَّ جِیرَانَکِ أَتَوْنِی وَ أَخْبَرُونِی أَنَّکِ لَمْ تَزَلِی اللَّیْلَ تَبْکِینَ أَجْمَعَ فَلَا أَبْکَى اللَّهُ عَیْنَکِ مَا الَّذِی أَبْکَاکِ قَالَتْ یَا رَسُولَ اللَّهِ رَأَیْتُ رُؤْیَا عَظِیمَةً شَدِیدَةً فَلَمْ أَزَلْ أَبْکِی اللَّیْلَ أَجْمَعَ فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص فَقُصِّیهَا عَلَى رَسُولِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أَعْلَمُ فَقَالَتْ تَعْظُمُ عَلَیَّ أَنْ أَتَکَلَّمَ بِهَا فَقَالَ لَهَا إِنَّ الرُّؤْیَا لَیْسَتْ عَلَى مَا تَرَى فَقُصِّیهَا عَلَى رَسُولِ اللَّهِ قَالَتْ رَأَیْتُ فِی لَیْلَتِی هَذِهِ کَأَنَّ بَعْضَ أَعْضَائِکَ مُلْقًى فِی بَیْتِی فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ نَامَتْ عَیْنُکِ یَا أُمَّ أَیْمَنَ تَلِدُ فَاطِمَةُ الْحُسَیْنَ فَتُرَبِّینَهُ وَ تَلِینَهُ فَیَکُونُ بَعْضُ أَعْضَائِی فِی بَیْتِکِ فَلَمَّا وَلَدَتْ فَاطِمَةُ الْحُسَیْنَ ع فَکَانَ یَوْمُ السَّابِعِ أَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص فَحُلِقَ رَأْسُهُ وَ تُصُدِّقَ بِوَزْنِ شَعْرِهِ فِضَّةٌ وَ عُقَّ عَنْهُ ثُمَّ هَیَّأَتْهُ أُمُّ أَیْمَنَ وَ لَفَّتْهُ فِی بُرْدِ رَسُولِ اللَّهِ ص ثُمَّ أَقْبَلَتْ بِهِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ ص مَرْحَباً بِالْحَامِلِ وَ الْمَحْمُولِ یَا أُمَّ أَیْمَنَ‏ هَذَا تَأْوِیلُ رُؤْیَاک . أمالی الصدوق ص 82 .
امام صادق (ع) : فرمود همسایگان ام ایمن خدمت رسول خدا آمدند و عرض کردند یا رسول اللَّه براستى ام ایمن دیشب از گریه نخوابیده و پى درهم گریست تا صبح شد رسول خدا «ص» فرستاد ام ایمن خدمتش آمد به او فرمود ام ایمن خدا دیده ات را نگریاند همسایگان آمدند و به من گزارش دادند که تو همه شب را گریستى خدا دیده گانت را نگریاند چرا گریستى؟ فرمود یا رسول اللَّه خواب هولناکى دیدم و همه شب را گریستم ، رسول خدا فرمود خوابت را به من بگو که خدا و رسولش بهتر میدانند ، گفت بر من سخت است که آن را بگویم ، فرمود خواب چنان نباشد که تو دیدى آن را براى رسول خدا بگو عرض کرد در این شب درخواب دیدم که گویا عضوى از بدنت در خانه من افتاده است رسول خدا فرمود آسوده بخواب ،فاطمه ام حسین را میزاید و تو او را پرستارى کنى و در آغوش گیرى و به این مناسبت یکى از اعضاى من در خانه تو باشد چون فاطمه «ع» حسین را زائید و روز هفتم شد رسول خدا «ص» دستور داد سرش را تراشیدند و به وزن مویش نقره صدقه داد و عقیقه اش کرد و ام ایمن او را آماده نمود و در برد رسول خدا پیچید و نزد رسول خدا «ص» آورد و رسول خدا «ص» فرمود مرحبا به آورنده و آورده شده . اى ام ایمن اینست تاویل خوابت‏ ‏.

17)
عن الرسول (ص) عن جبرائیل (ع) : أَسْأَلُکَ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ أَنْ تُرِیَنِی فِی مَنَامِی مَا رَجَوْتُ مِنْکَ وَ أَنْ تُکْرِمَنِی بِمَغْفِرَةِ خَطِیئَتِی إِنَّکَ عَلَى مَا تَشَاءُ قَدِیر . مهج الدعوات و منهج العبادات ص 90 ، بحار الانوار ج 92 ص 375 .
از حضرت رسول (ص) از جبرائیل (ع) : ..... سؤال مى کنم تو را اى خدا ، اى خدا ، اى خدا ، اى غلبه کننده ، اى غالب ، اى صاحب غلبه ، آنچه را که خواستم در خواب به من نشان دهی و به من کرامت مغفرت خطایم دهی که تو بر هر چیزی توانمندی).

18)
رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ‏ : الرُّؤْیَا الصَّالِحَةُ مِنَ اللَّهِ فَإِذَا رَأَى أَحَدُکُمْ مَا یُحِبُّ فَلَا یُحَدِّثْ بِهَا إِلَّا مَنْ یُحِبُّ وَ إِذَا رَأَى رُؤْیَا مَکْرُوهاً فَلْیَتْفُلْ عَنْ یَسَارِهِ وَ لْیَتَعَوَّذْ مِنْ شَرِّ الشَّیْطَانِ وَ شَرِّهَا وَ لَا یُحَدِّثْ بِهَا أَحَداً فَإِنَّهَا لَنْ تَضُرَّهُ .
خوابهاى نیک از جانب خداست ، پس هر گاه کسى خوابی دید آن را بازگو نکند مگر براى انسان محبوبى و اگر خواب بدى دید از جانب چپش آب دهانى بیندازد و از شرّ شیطان و شرّ آن خواب ، به خدا پناه ببرد و آن را براى کسى نقل نکند که ضررى به او نخواهد رساند .

19)
مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع یَقُولُ رُبَّمَا رَأَیْتُ الرُّؤْیَا فَأُعَبِّرُهَا وَ الرُّؤْیَا عَلَى مَا تُعَبَّر . کافى ج 8 ص 335.
معمر بن خلاد گوید : از حضرت رضا علیه السلام شنیدم مى فرمود : من گاهى خوابهایى مى بینم ، و آن ها را تعبیر میکنم ، و خواب ها همان طورند که تعبیر میشوند .

20)
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع یَقُولُ الرُّؤْیَا عَلَى مَا تُعَبَّرُ فَقُلْتُ لَهُ إِنَّ بَعْضَ أَصْحَابِنَا رَوَى أَنَّ رُؤْیَا الْمَلِکِ کَانَتْ أَضْغَاثَ أَحْلَامٍ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع إِنَّ امْرَأَةً رَأَتْ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّ جِذْعَ بَیْتِهَا انْکَسَرَ «3» فَأَتَتْ رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَصَّتْ عَلَیْهِ الرُّؤْیَا فَقَالَ لَهَا النَّبِیُّ ص یَقْدَمُ زَوْجُکِ وَ یَأْتِی وَ هُوَ صَالِحٌ وَ قَدْ کَانَ زَوْجُهَا غَائِباً فَقَدِمَ کَمَا قَالَ النَّبِیُّ ص ثُمَّ غَابَ عَنْهَا زَوْجُهَا غَیْبَةً أُخْرَى فَرَأَتْ فِی الْمَنَامِ کَأَنَّ جِذْعَ بَیْتِهَا قَدِ انْکَسَرَ «4» فَأَتَتِ النَّبِیَّ ص فَقَصَّتْ عَلَیْهِ الرُّؤْیَا فَقَالَ لَهَا یَقْدَمُ زَوْجُکِ وَ یَأْتِی صَالِحاً فَقَدِمَ عَلَى مَا قَالَ ثُمَّ غَابَ زَوْجُهَا ثَالِثَةً فَرَأَتْ فِی مَنَامِهَا أَنَّ جِذْعَ بَیْتِهَا قَدِ انْکَسَرَ فَلَقِیَتْ رَجُلًا أَعْسَرَ فَقَصَّتْ عَلَیْهِ الرُّؤْیَا فَقَالَ لَهَا الرَّجُلُ السَّوْءُ یَمُوتُ زَوْجُکِ فَبَلَغَ النَّبِیَّ ص «5» فَقَالَ أَلَّا کَانَ عَبَّرَ لَهَا خَیْراً . بحار الانوار ج 58 ص 164 ، کافى ج 8 ص 336 .
حسن بن جهم مى گوید : از ابو الحسن علیه السّلام شنیدم که فرمود : خواب ، همان گونه مى شود که تعبیر شده است . عرض کردم : برخى از اصحاب ما روایت کرده اند که خواب پادشاه مصر از خوابهاى پریشان بوده [ و به سبب تعبیر حضرت یوسف علیه السّلام واقعیت یافته ] . حضرت علیه السّلام فرمود : در زمان پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم زنى در خواب دید که ستون خانه اش شکسته ، پس خدمت پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم رسید و خواب خود را به پیامبر عرض کرد . پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود : شوهرت با خوبى و خوشى از سفر سر مى رسد . شوهر او که در سفر بود همان گونه که پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم گفته بود آمد . بار دیگر شوهر او به سفر رفت و آن زن دوباره خواب دید که ستون خانه اش شکسته است . باز خدمت پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم رسید و خوابش را عرض کرد . پیامبر به او فرمود : شوهرت با خوبى و خوشى از سفر سر مى رسد ، و شوهر او همان گونه که پیامبر گفته بود از سفر آمد . شوهر او براى بار سوم به سفر رفت و آن زن در خواب دید که ستون خانه اش شکسته ، ولى او این بار خواب خود را براى مرد شومى بازگفت ، و آن مرد بد سرشت به او گفت که : شوهرت خواهد مرد . این خبر به گوش پیامبر رسید و او فرمود : چرا آن مرد ، خواب آن زن را تعبیرى نیکو نکرد !

21)
عَنِ الْبَیزَنْطِیِّ قَالَ‏ سَأَلْتُ الرِّضَا ع عَنْ مَسْأَلَةٍ لِلرُّؤْیَا فَأَمْسَکَ ثُمَّ قَالَ إِنَّا لَوْ أَعْطَیْنَاکُمْ مَا تُرِیدُونَ لَکَانَ شَرّاً لَکُمْ وَ أُخِذَ بِرَقَبَةِ صَاحِبِ هَذَا الْأَمْر. مختصر بصائر الدرجات - الحسن بن سلیمان الحلی ص 104
احمد بن ابى نصر بزنطى گفت : از امام رضا علیه السّلام در باره خواب سؤالى نمودم . حضرت از پاسخ دادن خوددارى کردند . سپس فرمود : اگر آنچه شما از ما میخواستید به شما بدهیم یا بگوئیم براى شما بد بود و گردن صاحب الامر به باد می رفت.

22)
عن علی ع قال رؤیا المؤمن تجری مجرى کلام تکلم به الرب عنده‏ . کنز الفوائد ج 2 ص 61
و از على (ع) روایت است که : خواب در حکم سخنى است که پروردگار براى او گفته باشد .

23)
رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ مَنْ رَآنِی فِی الْمَنَامِ فَقَدْ رَآنِی فَإِنَّ الشَّیْطَانَ لَا یَتَمَثَّلُ بِی فِی نَوْمٍ وَ لَا یَقَظَةٍ وَ لَا بِأَحَدٍ مِنْ أَوْصِیَائِی إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَة . سلیم بن قیس هلالى ص 823.
پیامبر صلى اللَّه علیه و آله فرموده است : هر کس مرا در خواب ببیند مرا دیده است ، چرا که شیطان نه در خواب و نه در بیدارى بصورت من و هیچ کدام از جانشینانم تا روز قیامت در نمى آید .

24)
عَنْ أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ لَهُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ رَأَیْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص فِی الْمَنَامِ کَأَنَّهُ یَقُولُ لِی کَیْفَ أَنْتُمْ إِذَا دُفِنَ فِی أَرْضِکُمْ بَضْعَتِی وَ اسْتُحْفِظْتُمْ وَدِیعَتِی وَ غُیِّبَ فِی ثَرَاکُمْ نَجْمِی فَقَالَ الرِّضَا ع أَنَا الْمَدْفُونُ فِی أَرْضِکُمْ وَ أَنَا بَضْعَةٌ مِنْ نَبِیِّکُمْ وَ أَنَا الْوَدِیعَةُ وَ النَّجْمُ أَلَا فَمَنْ زَارَنِی وَ هُوَ یَعْرِفُ مَا أَوْجَبَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مِنْ حَقِّی وَ طَاعَتِی فَأَنَا وَ آبَائِی شُفَعَاؤُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ مَنْ کُنَّا شُفَعَاءَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ نَجَا وَ لَوْ کَانَ عَلَیْهِ مِثْلُ وِزْرِ الثَّقَلَیْنِ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ لَقَدْ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ جَدِّی عَنْ أَبِیهِ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ مَنْ رَآنِی فِی مَنَامِهِ فَقَدْ رَآنِی لِأَنَّ الشَّیْطَانَ لَا یَتَمَثَّلُ فِی صُورَتِی وَ لَا فِی صُورَةِ أَحَدٍ مِنْ أَوْصِیَائِی وَ لَا فِی صُورَةِ أَحَدٍ مِنْ شِیعَتِهِمْ وَ إِنَّ الرُّؤْیَا الصَّادِقَةَ جُزْءٌ مِنْ سَبْعِینَ جُزْءاً مِنَ النُّبُوَّة . أمالی الصدوق ص 64 ، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین ج 1 ص 234 ، عیون أخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص 257 ، کشف الغمة فی معرفة الأئمة ج 2 ص 330.
از امام رضا (ع) روایت است که : مردى خراسانى به او عرض کرد یا ابن رسول اللَّه من رسول خدا «ص» را در خواب دیدم گویا به من میفرمود چطور باشید وقتى که در زمین شما دفن شود پاره اى از تن من و امانت تن من به شما سپرده شود و در زمین شما ستاره من غروب کند ، حضرت رضا فرمود من هم مدفون در زمین شما و من هم پاره تن پیغمبر شما و من هم امانت و من هم آن ستاره الان هر که مرا زیارت کند و آنچه خداى تبارک و تعالى از حق و طاعت من واجب کرده بشناسد من و پدرانم روز قیامت شفیعان اوییم و هر که ما شفیعان او باشیم در روز قیامت نجات یابد گرچه بر او مانند گناهان انس و جن باشد به تحقیق براى من باز گفت پدرم از جدم از پدرش که رسول خدا «ص» فرمود هر که مرا در خواب بیند خود مرا دیده زیرا شیطان در صورت من در نیاید و نه در صورت احدى از اوصیایم و نه در صورت احدى از شیعیانشان و براستى خواب راست یکى از هفتاد جزء نبوت است .

25)
عَنْ سَهْلِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْأَشْعَثِ عَنْ مُوسَى بْنِ إِسْمَاعِیلَ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الرُّؤْیَا ثَلَاثَةٌ بُشْرَى مِنَ اللَّهِ وَ تَحْزِینٌ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ الَّذِی یُحَدِّثُ بِهِ الْإِنْسَانُ نَفْسَهُ فَیَرَاهُ فِی مَنَامِهِ وَ قَالَ ص الرُّؤْیَا مِنَ اللَّهِ وَ الْحُلُمُ مِنَ الشَّیْطَان‏ . بحار الانوار ج 58 ص 191 .
رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله که فرمود : خواب سه گونه است مژده از خدا ، غم اندازى از شیطان ، و حدیث با نفس که در خواب بیندش ، و فرمود : که خواب دیدن از طرف خداست و پرت وپلا از شیطانست .

26)
عن الإمام الصادق (ع) فی تتمة حدیث طویل لوصف الموالی لآل البیت (ع) : ..... أَنَّهُ لَا یَخْرُجُ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّى یُصَفَّى مِنَ الذُّنُوبِ إِمَّا بِمُصِیبَةٍ فِی مَالٍ أَوْ نَفْسٍ أَوْ وَلَدٍ أَوْ مَرَضٍ وَ أَدْنَى مَا یُصَفَّى بِهِ وُلِیُّنَا أَنْ یُرِیَهُ اللَّهُ رُؤْیَا مَهُولَةً فَیُصْبِحُ حَزِیناً لِمَا رَأَى فَیَکُونُ ذَلِکَ کَفَّارَةً لَه‏ . دار السلام ج 4 ص 155.
از امام صادق (ع) در وصف افرادى که پیرو اهل بیت (ع) هستند فرمود : ..... مؤمن هنگامى که از دنیا بیرون مى رود گناهانش پاک مى گردد ، یا گرفتار مصیبتى مى شود ، و یا در مال و جانش نقصان پدید مى آید و فرزندش را از دست مى دهد و یا بیمار مى گردد ، و از همه آسان تر اینکه خوابى هولناک مى بیند و صبح با حالت غم و اندوه از خواب برمى خیزد ، و همین ناراحتى ها کفاره گناهان او مى شود .

27)
عَنْ أَبِی بَکْرٍ الْحَضْرَمِیِّ قَالَ دَخَلْتُ أَنَا وَ أَبَانٌ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع وَ ذَلِکَ حِینَ ظَهَرَتِ الرَّایَاتُ السُّودُ بِخُرَاسَانَ فَقُلْنَا مَا تَرَى فَقَالَ اجْلِسُوا فِی بُیُوتِکُمْ فَإِذَا رَأَیْتُمُونَا قَدِ اجْتَمَعْنَا عَلَى رَجُلٍ فَانْهَدُوا إِلَیْنَا بِالسِّلَاح‏ . غیبة النعمانی ص 197.
ابى بکر حضرمىّ گفت من و ابان بخدمت امام صادق علیه السّلام رسیدیم و این به هنگامى بود که پرچم‏هاى سیاه در خراسان ظاهر شده بود عرض کردیم نظر شما چیست ؟ فرمود : در خانه خودتان بنشینید هر وقت دیدید که ما به گرد مردى گرد آمدیم آن وقت با اسلحه به یارى ما قیام کنید .


مبحث بعدی اتصال به غیب از طریق رؤیای صادقه و ارتباط آن با یمانی(ع) را حتماً مطالعه فرمایید.

والحمدلله رب العالمین

amir پنج‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 20:39 http://www.sabetq1.blogfa.com

ادقه، یکى دیگر از دلایل پیامبران و فرستادگان





وصلى الله على محمد وال محمد ا
احادیث رؤیای صادقه

دیدن اهل بیت وشهادت دادن آنها بر اینکه او وصی وفرستاده است.

انَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ [فصلت : 30]
بى تردید کسانى که گفتند : پروردگار ما خداست ; سپس [ در میدان عمل بر این حقیقت ] استقامت ورزیدند ، فرشتگان بر آنان نازل می شوند [ و می گویند : ]مترسید و اندوهگین نباشید و شما را به بهشتى که وعده می دادند ، بشارت باد .
فرشتگان چگونه بر مؤمنان نازل می شوند؟؟؟
آیا از جانب خدا بر مؤمن وحی نازل می شود؟
بله،مُسَلَماً فرشتگان مؤمنان را بوسیله رؤیاهای صالحه به صلاحشان و استقامت و حسن عاقبتشان بشارت می دهند، زیرا که آنها بر راه ولایت خدا پیش می روند و پیرو ولی خدا می باشند و این آیه: (لَهُمُ الْبُشْرَى فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا) (آنان را در زندگى دنیا مژده و بشارت است)... رسول(ص) فرمودرؤیای صالحه).
فی الحدیث عن جابر عن أبی جعفر (ع) قال : قال رجل لرسول الله (ص) فی قول الله عز وجل ( لَهُمُ الْبُشْرَى فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا ) قال هی الرؤیا الحسنة یرى فیبشر بها فی دنیاه) .
در حدیثی از جابر از ابی جعفر (ع) فرمود: مردی از رسول الله(ص) در قول الله عزوجل (لَهُمُ الْبُشْرَى فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا) (آنان را در زندگى دنیا مژده و بشارت است) سؤال کرد: رسول الله(ص) فرمود: آن رؤیای حسنه است که می بیند و در زندگی دنیا بشارت داده می شود.

و اگر در کلام الله عزوجل در قبل و بعد این آیه تأمل کنید:
(أَلا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ * الَّذِینَ آمَنُوا وَکَانُوا یَتَّقُونَ * لَهُمُ الْبُشْرَى فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَفِی الْآخِرَةِ لا تَبْدِیلَ لِکَلِمَاتِ اللَّهِ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ * وَلا یَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ) (یونس:62-65) .
آگاه باشید ! یقیناً دوستان خدا نه بیـمـی بر آنان است و نه اندوهگین می شوند.(62)
آنان که ایمان آورده اند و همواره پرهیزکارى دارند .(63)
آنان را در زندگى دنیا وآخرت مژده و بشارت است در کلمات خدا هیچ دگرگونى نیست ; این است کامیابى بزرگ .(64)
و گفتار مخالفان ، تو را غمگین نکند ; زیرا همه عزت و توانمندى براى خداست ; او شنوا و داناست .(65)
و در این آیات:
کسانی که خداوند در مورد آنها فرمود : (لَهُمُ الْبُشْرَى فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا ) (آنان را در زندگى دنیا مژده و بشارت است) یعنی اینکه رؤیا می بینند که بشارت به صلاحشان و استقامت و حسن عاقبتشان دهد، و خداوند آنها را در آیات قبل به اولیای پرهیزکارش وصف می کند: ( أَلا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ * الَّذِینَ آمَنُوا وَکَانُوا یَتَّقُونَ ) (آگاه باشید ! یقیناً دوستان خدا نه بیـمـی بر آنان است و نه اندوهگین می شوند* آنان که ایمان آورده اند و همواره پرهیزکارى دارند) یعنی اینکه کسانی که بشارت ها را می بینند دوستان پرهیزکار خدایند.
همانا که رؤیاهای بشارت دهنده- به حسن عاقبت آنها- که مؤمنان آنرا می بینند خداوند متعال آنرا به سخنان خود(عزوجل) وصف می کند، و آن حق است که دگرگونی و قابل تغییر نیست و آن از(غیب)می باشد که خداوند دوستان پرهیزکار خود را از آن مطلع می سازد. (لا تَبْدِیلَ لِکَلِمَاتِ اللَّهِ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ) (در کلمات خدا هیچ دگرگونى نیست ; این است کامیابى بزرگ).
ایمان به غیب یکی از مهمترین امور ایمان به خدا و فرستادگان خدا می باشد که خدا آنرا در قرآن کریم مقدم تر از نماز و غیره دانسته است. الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ [البقرة : 3] آنان که به غیب ایمان می آورند و نماز را بر پا می دارند و از آنچه به آنان روزى داده ایم، انفاق می کنند.
همچنین در قرآن کریم خداوند متعال ایمان به غیب و رؤیا را بهترین داستانها در سوره یوسف(ع) ذکر کرده است (نحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ) (ما بهترین داستان را با وحى کردن این قرآن بر تو می خوانیم).
همچنین که خداوند متعال یوسف را به این دلیل صدیق نامید زیرا که کلمات خدا را بوسیله رؤیا تصدیق نمود (یوسُفُ أَیُّهَا الصِّدِّیقٌ) اى یوسف ! اى راستگوىِ [ راست کردار ! ]

ولیکن امروزه بسیاری از مردم به رؤیاها و مکاشفات استهزاء می کنند و به رؤیاها,خوایهای آشفته می گویند و این چیز را بی خردانه می دانند.
در قرآن به قصه یوسف (ع) اشاره می شود که چگونه یعقوب(ع) که او یکی از پیامبران خدا است که رؤیای یوسف (ع) دلیل تشخیص و مصداق خلیفه خدا است که یوسف (ع) بود و (یعقوب)، به یوسف هشدار داد که به برادرانش این رؤیا را نگوید زیرا که با این رؤیا او را تشخیص داده و در آخر ممکن است مثل هابیل کشته شود قَالَ یَا بُنَیَّ لاَ تَقْصُصْ رُؤْیَاکَ عَلَى إِخْوَتِکَ فَیَکِیدُواْ لَکَ کَیْداً إِنَّ الشَّیْطَانَ لِلإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِینٌ)(یوسف:5 ( یعقوب گفت ای فرزند عزیز خواب خود را بر برادران حکایت مکن (که به غوای شیطان) بــر تو مکر و حسد خواهند ورزید زیرا دشمنی شیطان را آدمیان بسیار آشکار است.(یوسف:5).
آیا این اقرار قران به حجیت رؤیا در تشخیص مصداق خلیفه خدا در زمین نیست ,آیا یوسف بر اساس رؤیای فرعون اقتصاد دولت مصر را تدبیر نکرد و غذای فراوان برای مردم فراهم نکرد, آیا دلیل رؤیا و مکاشفه که آنها وحی الهی هستند، خدا خود را شاهد بر آنها قرار نداد؟
( قُلْ کَفَى بِاللّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَبَیْنَکُمْ إِنَّهُ کَانَ بِعِبَادِهِ خَبِیراً بَصِیراً)(الإسراء:96) (ای رسول(پس از اتمام حجت به امت) بگو خدا شاهد میان من و شما کافی است که او به احوال بندگانش آگاه و بصیر است)(اسراء:96).
هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ شَهِیداً(الفتح:28) (او خدائیست که رسول خود را با قرآن و دین حق به عالم فرستاد تا او را بر همه ادیان دنیا غالب گرداند و بر حقیقت این سخن گواهی خدا کافیست) (فتح:28).
و الا چگونه خدا شهادت دهد و چگونه خدا با بندگانش چه کافر و مؤمن سخن گوید و به آنها شهادت دهد؟ آیا به حواریین که حضرت عیسى را نصرت و یاری دادند شهادت نداد؟
( وَإِذْ أَوْحَیْتُ إِلَى الْحَوَارِیِّینَ أَنْ آمِنُواْ بِی وَبِرَسُولِی قَالُوَاْ آمَنَّا وَاشْهَدْ بِأَنَّنَا مُسْلِمُون) (المائدة:111) (و یاد کن هنگامی که به حواریین وحی کردیم که به من و رسول من ایمان آرید گفتند(ما با مقام علم یقین)ایمان آوردیم خدایا گواه باش که ما تسلیم امر توایم)(مائده:111).
آیا خدا و فرشتگان و اولیائش خود شاهد در رؤیا و مکاشفه برای صاحب حق و خلیفه خدا در زمین نشدند ؟

)لَّـکِنِ اللّهُ یَشْهَدُ بِمَا أَنزَلَ إِلَیْکَ أَنزَلَهُ بِعِلْمِهِ وَالْمَلآئِکَةُ یَشْهَدُونَ وَکَفَى بِاللّهِ شَهِیداً(النساء:166) (لیکن خدا به آنچه برای تو فرستاد گواهی دهد که به علم ازلی خود فرستاده و فرشتگان نیز گواهی دهند و گواهی خود، تو را کفایت است(نساء:166).
( وَیَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ کَفَى بِاللّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَبَیْنَکُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ(الرعد:43) (و کافران بر تو اعتراض کنند که تو رسول خدا نیستی بگو تنها گواه بین من و شما خدا و عالمان حقیقی به کتاب خدا کافی خواهد بود) (رعد:43).
پس ای مردم عاقل باشید و راضی نشوید که کسی شما را سبک شمارد تا شما را در مقام کسانى که فرستادگان و خلفای خدا در زمین را تکذیب کردند بگذارند و به وحی خدا رؤیا و مکاشفه، خوابهاى آشفته گویند و خداوند سخن خبیث آنها را که تا امروز تکرار می شود را در قران ذکر نمود.
)بَلْ قَالُواْ أَضْغَاثُ أَحْلاَمٍ بَلِ افْتَرَاهُ بَلْ هُوَ شَاعِرٌ فَلْیَأْتِنَا بِآیَةٍ کَمَا أُرْسِلَ الأَوَّلُونَ(الأنبیاء: 5) (ولیکن گفتند که این سخنان خواب و خیالی است بلی رسول شاعر بزرگی است که این کلمات را فرا بافته و گرنه برای ما مانند پیغمبران گذشته آیت و معجزه ای بیاورد) (اَنبیاء:5).

بعد از اینکه شاهد از قران جهت اثبات حق رؤیای صادقه گرفتیم اکنون اقوال و فرموده های رسول الله(ص) و آل بیتش(ع) در مورد رؤیا را که تأکید بر این می کنند که رؤیا سخنی است که خدا با بندگانش می گوید و رؤیا بر انسان حجت است را در خدمت شما قرار می دهیم.

1)
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص إِذَا «3» أَصْبَحَ قَالَ لِأَصْحَابِهِ هَلْ مِنْ مُبَشِّرَاتٍ یَعْنِی بِهِ الرُّؤْیَا . بحار الانوار ج 58 ص 177 ، کافى ج 8 ص 90 ، مسند امام رضا ج 1 ص 76
از مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى از أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ از مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ از امام رِّضَا (ع) فرمود: که رسول خدا چون صبح میکرد به یارانش میفرمود : آیا مبشراتى هست ؟ مقصودش رؤیا بود .

2)
أَتَى رَسُولَ اللَّهِ ص رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْبَادِیَةِ لَهُ جِسْمٌ وَ جَمَالٌ فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَخْبِرْنِی عَنْ‏قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ لَهُمُ الْبُشْرى‏ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ ( یونس 63 – 64 ) فَقَالَ أَمَّا قَوْلُهُ‏هُمُ الْبُشْرى‏ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا فَهِیَ الرُّؤْیَا الْحَسَنَةُ یَرَاهَا الْمُؤْمِنُ فَیُبَشَّرُ بِهَا فِی دُنْیَاهُ وَ أَمَّا قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الْآخِرَةِ فَإِنَّهَا بِشَارَةُ الْمُؤْمِنِ عِنْدَ الْمَوْتِ یُبَشَّرُ بِهَا عِنْدَ مَوْتِهِ أَنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لَکَ وَ لِمَنْ یَحْمِلُکَ إِلَى قَبْرِک‏ . بحار الانوار ج 58 ص 177 .
مردى بیابانى که جسم و زیبائى داشت نزد رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله آمد و گفت یا رسول اللَّه به من خبر ده از قول خداى عزّ و جلّ «آنان که گرویدند و پیوسته تقوى داشتند از آن آنها است مژده در زندگى دنیا و در آخرت ، فرمود : اما در دنیا همان رؤیاهاى حسنه است که مؤمن بیند و بدان مژده گیرد در دنیایش و اما در آخرت مژده به مؤمن است هنگام مرگش که خدا تو را و هر که تو را به گور رساند آمرزیده .

3)
جَامِعُ الْأَخْبَارِ، فِی کِتَابِ التَّعْبِیرِ عَنِ الْأَئِمَّةِ ع أَنَّ رُؤْیَا الْمُؤْمِنِ صَحِیحَةٌ لِأَنَّ نَفْسَهُ طَیِّبَةٌ وَ یَقِینَهُ صَحِیحٌ وَ تَخْرُجُ فَتَتَلَقَّى مِنَ الْمَلَائِکَةِ فَهِیَ وَحْیٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْجَبَّارِ وَ قَالَ ع انْقَطَعَ الْوَحْیُ وَ بَقِیَ الْمُبَشِّرَاتُ أَلَا وَ هِیَ نَوْمُ الصَّالِحِینَ وَ الصَّالِحَاتِ وَ لَقَدْ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ جَدِّی عَنْ أَبِیهِ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) قَالَ مَنْ رَآنِی فِی مَنَامِهِ فَقَدْ رَآنِی فَإِنَّ الشَّیْطَانَ لَا یَتَمَثَّلُ فِی صُورَتِی وَ لَا فِی صُورَةِ أَحَدٍ مِنْ أَوْصِیَائِی وَ لَا فِی صُورَةِ أَحَدٍ مِنْ شِیعَتِهِمْ وَ إِنَّ الرُّؤْیَا الصَّادِقَةَ جُزْءٌ مِنْ سَبْعِینَ جُزْءاً مِنَ النُّبُوَّة . بحار الانوار ج 58 ص 176 .
در جامع الاخبار : در کتاب تعبیر خواب از ائمه علیهم السّلام که خواب مؤمن درست است چون دلش پاک است و یقینش ثابت و رؤیا بوسیله ی فرشتگان می رسد و وحى خداى عزیز جبّار است ، و فرمود علیه السّلام : وحى منقطع شد و مژده بخشیها بجا ماند که آن خوابهاى مردان و زنان نیکوکار است، و از رسول باز گفته که : هر که مرا در رویا ببیند مرا به راستی دیده، چون که شیطان به شکل من و اوصیایم وشیعه هاشان متمثل نمی شود و رویا هفتاد جزء از اجزاء نبوت است.

4)
وَ قَالَ (ع) انْقَطَعَ الْوَحْیُ وَ بَقِیَ الْمُبَشِّرَاتُ أَلَا وَ هِیَ نَوْمُ الصَّالِحِینَ وَ الصَّالِحَات‏ . جامع الاخبار ص 172
امام علیه السلام فرمود:که وحى ربّانى قطع شد و بشارتها باقى ماند که آن خواب مردان و زنان نیکوکار است.

5)
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِی خَلَفٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ الرُّؤْیَا عَلَى ثَلَاثَةِ وُجُوهٍ بِشَارَةٍ مِنَ اللَّهِ لِلْمُؤْمِنِ وَ تَحْذِیرٍ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ أَضْغَاثِ أَحْلَام‏ . الکافی ج 8 ص 90 ، بحار الانوار ج 58 ص 180 .
امام صادق علیه السّلام فرمود : خواب بر سه گونه است : مژده اى از جانب خداوند براى مؤمن ، بیم دادنى از طرف شیطان ، خوابهاى آشفته .

6)
قال رسول الله (ص) : ذهبت النّبوّة فلا نبوّة بعدی إلّا المبشّرات: الرّؤیا الصّالحة یراها الرّجل أو ترى له . نهج الفصاحة مجموعه کلمات قصار حضرت رسول ص 495 .
رسول خدا (ص) فرمود : پیامبرى به پایان رسید و پس از من پیامبرى نیست. مگر بشارتها و آن خوابهاى نیکوست که مرد بیند یا براى او ببینند .

7)
عن امیرالمؤمنین(ع) قال: الرؤیا الصالحة احدى البشارتین . تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص 324.
خواب درست و راست یکى از دو بشارت و مژده است‏ .

8)
وعن المفید فی کتابه الاختصاص قال : قال الصادق(ع) : اذا کان العبد على معصیة الله عزوجل و اراد الله به خیراً اراه فی منامه رؤیا تروعه فینزجر بها عن تلک المعصیة . بحار الانوار ج 58 ص 118 .
امام صادق علیه السّلام فرمود: چون بنده بر گناه باشد و خداوند عزّ و جلّ است خیرش را خواهد ب او خوابى نماید که او را بترساند و از آن گناهش کنار کشد‏ .

9)
عن علی بن ابراهیم عن ابیه عن ابن ابی عمیر عن هشام بن سالم عن ابی عبدالله (ع) قال: سمعته یقول: رأی المؤمن و رؤیاه فی آخر الزمان علی سبعین جزء من اجزاء النبوة .
هشام بن سالم شنیدم امام صادق (ع) میفرمود: رأى مؤمن و خواب دیدنش در آخر الزمان بر هفتاد جزء از اجزاء نبوت است‏ .

10)
قال النّبىّ صلّى اللّه علیه و آله: «إذا اقترب الزّمان لم تکد رؤیا المؤمن تکذب، و رؤیا المؤمن جزء من ستّة و أربعین جزءا من النّبوّة الأمالی- الشیخ الطوسی ص 386 ، بحار الأنوار ج58 ص172 مستدرک سفینة البحار ج4 ص31 ، میزان الحکمة ج4 ص1012.
پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «چون روز قیامت نزدیک شود، خواب مؤمن دروغ نمى گوید . و خواب مؤمن بخشى از چهل و شش بخش نبوّت است . ‏

11)
عن الرسول (ص) : أصدقکم رؤیا أصدقکم حدیثا . مستدرک سفینة البحار ج4 ص31
راست خواب ترین شما، راستگوترینتان است‏ .

12)
فَقَالَ لَا تَغْتَمَّ فَإِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا رَسَخَ فِی الْإِیمَانِ رُفِعَ عَنْهُ الرُّؤْیَا . بصائر الدرجات للصفار ص274 ، الثاقب فی المناقب للطوسی ص456 ، بحار الأنوار ج 58 ص 189
یک شب حضرت صادق علیه السّلام را در خواب دید از قطع شدن خواب شکایت نمود . فرمود : ناراحت نباش وقتى مؤمن در ایمان استوار گردید رؤیا از او قطع مى شود .

13)
عن الرسول الله (ص) قال : لا یحزن أحدکم أن ترفع عنه الرؤیا ، فإنه إذا رسخ فی العلم رفعت عنه الرؤیا . تحف العقول لابن شعبة الحرانی ص50 ، بحار الأنوار ج74 ص154 ، مستدرک سفینة البحار ج4 ص41 ، میزان الحکمة ج2 ص1012 .
از رسول اکرم(ص)فرمودند:افسرده خاطر نشود یکى از شما را اگر خواب از او برداشته شود زیرا هر گاه رسوخ در دانش کرد خواب از او برداشته مى شود .

14)
عن أبی سعید الخدری عن رسول الله (ص) قال : أصدق الرؤیا بالأسحار . بحار الأنوار ج58 ص195 ، وسنن الدارمی : ج2 ص165.
ابى سعید خدری از رسول (ص) روایت کرد که فرمود : درست ترین رؤیا در سحرها است.‏

15)
عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الرُّؤْیَا لَا تُقَصُّ إِلَّا عَلَى مُؤْمِنٍ خَلَا مِنَ الْحَسَدِ وَ الْبَغْی‏ . بحار الأنوار ج 58 ص 174 ، کافی ج 8 ص 336 .
از ابى بصیر از ابی عبدالله(ع) از رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله که فرمود : خواب را مگویید مگر بر مؤمن بى حسد و بى ستم .

16)
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ وَ أَقْبَلَ جِیرَانُ أُمِّ أَیْمَنَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ أُمَّ أَیْمَنَ لَمْ تَنَمِ الْبَارِحَةَ مِنَ الْبُکَاءِ لَمْ تَزَلْ تَبْکِی حَتَّى أَصْبَحَتْ قَالَ فَبَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَى أُمِّ أَیْمَنَ فَجَاءَتْهُ فَقَالَ لَهَا یَا أُمَّ أَیْمَنَ لَا أَبْکَى اللَّهُ عَیْنَیْکِ إِنَّ جِیرَانَکِ أَتَوْنِی وَ أَخْبَرُونِی أَنَّکِ لَمْ تَزَلِی اللَّیْلَ تَبْکِینَ أَجْمَعَ فَلَا أَبْکَى اللَّهُ عَیْنَکِ مَا الَّذِی أَبْکَاکِ قَالَتْ یَا رَسُولَ اللَّهِ رَأَیْتُ رُؤْیَا عَظِیمَةً شَدِیدَةً فَلَمْ أَزَلْ أَبْکِی اللَّیْلَ أَجْمَعَ فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص فَقُصِّیهَا عَلَى رَسُولِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أَعْلَمُ فَقَالَتْ تَعْظُمُ عَلَیَّ أَنْ أَتَکَلَّمَ بِهَا فَقَالَ لَهَا إِنَّ الرُّؤْیَا لَیْسَتْ عَلَى مَا تَرَى فَقُصِّیهَا عَلَى رَسُولِ اللَّهِ قَالَتْ رَأَیْتُ فِی لَیْلَتِی هَذِهِ کَأَنَّ بَعْضَ أَعْضَائِکَ مُلْقًى فِی بَیْتِی فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ نَامَتْ عَیْنُکِ یَا أُمَّ أَیْمَنَ تَلِدُ فَاطِمَةُ الْحُسَیْنَ فَتُرَبِّینَهُ وَ تَلِینَهُ فَیَکُونُ بَعْضُ أَعْضَائِی فِی بَیْتِکِ فَلَمَّا وَلَدَتْ فَاطِمَةُ الْحُسَیْنَ ع فَکَانَ یَوْمُ السَّابِعِ أَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص فَحُلِقَ رَأْسُهُ وَ تُصُدِّقَ بِوَزْنِ شَعْرِهِ فِضَّةٌ وَ عُقَّ عَنْهُ ثُمَّ هَیَّأَتْهُ أُمُّ أَیْمَنَ وَ لَفَّتْهُ فِی بُرْدِ رَسُولِ اللَّهِ ص ثُمَّ أَقْبَلَتْ بِهِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ ص مَرْحَباً بِالْحَامِلِ وَ الْمَحْمُولِ یَا أُمَّ أَیْمَنَ‏ هَذَا تَأْوِیلُ رُؤْیَاک . أمالی الصدوق ص 82 .
امام صادق (ع) : فرمود همسایگان ام ایمن خدمت رسول خدا آمدند و عرض کردند یا رسول اللَّه براستى ام ایمن دیشب از گریه نخوابیده و پى درهم گریست تا صبح شد رسول خدا «ص» فرستاد ام ایمن خدمتش آمد به او فرمود ام ایمن خدا دیده ات را نگریاند همسایگان آمدند و به من گزارش دادند که تو همه شب را گریستى خدا دیده گانت را نگریاند چرا گریستى؟ فرمود یا رسول اللَّه خواب هولناکى دیدم و همه شب را گریستم ، رسول خدا فرمود خوابت را به من بگو که خدا و رسولش بهتر میدانند ، گفت بر من سخت است که آن را بگویم ، فرمود خواب چنان نباشد که تو دیدى آن را براى رسول خدا بگو عرض کرد در این شب درخواب دیدم که گویا عضوى از بدنت در خانه من افتاده است رسول خدا فرمود آسوده بخواب ،فاطمه ام حسین را میزاید و تو او را پرستارى کنى و در آغوش گیرى و به این مناسبت یکى از اعضاى من در خانه تو باشد چون فاطمه «ع» حسین را زائید و روز هفتم شد رسول خدا «ص» دستور داد سرش را تراشیدند و به وزن مویش نقره صدقه داد و عقیقه اش کرد و ام ایمن او را آماده نمود و در برد رسول خدا پیچید و نزد رسول خدا «ص» آورد و رسول خدا «ص» فرمود مرحبا به آورنده و آورده شده . اى ام ایمن اینست تاویل خوابت‏ ‏.

17)
عن الرسول (ص) عن جبرائیل (ع) : أَسْأَلُکَ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ أَنْ تُرِیَنِی فِی مَنَامِی مَا رَجَوْتُ مِنْکَ وَ أَنْ تُکْرِمَنِی بِمَغْفِرَةِ خَطِیئَتِی إِنَّکَ عَلَى مَا تَشَاءُ قَدِیر . مهج الدعوات و منهج العبادات ص 90 ، بحار الانوار ج 92 ص 375 .
از حضرت رسول (ص) از جبرائیل (ع) : ..... سؤال مى کنم تو را اى خدا ، اى خدا ، اى خدا ، اى غلبه کننده ، اى غالب ، اى صاحب غلبه ، آنچه را که خواستم در خواب به من نشان دهی و به من کرامت مغفرت خطایم دهی که تو بر هر چیزی توانمندی).

18)
رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ‏ : الرُّؤْیَا الصَّالِحَةُ مِنَ اللَّهِ فَإِذَا رَأَى أَحَدُکُمْ مَا یُحِبُّ فَلَا یُحَدِّثْ بِهَا إِلَّا مَنْ یُحِبُّ وَ إِذَا رَأَى رُؤْیَا مَکْرُوهاً فَلْیَتْفُلْ عَنْ یَسَارِهِ وَ لْیَتَعَوَّذْ مِنْ شَرِّ الشَّیْطَانِ وَ شَرِّهَا وَ لَا یُحَدِّثْ بِهَا أَحَداً فَإِنَّهَا لَنْ تَضُرَّهُ .
خوابهاى نیک از جانب خداست ، پس هر گاه کسى خوابی دید آن را بازگو نکند مگر براى انسان محبوبى و اگر خواب بدى دید از جانب چپش آب دهانى بیندازد و از شرّ شیطان و شرّ آن خواب ، به خدا پناه ببرد و آن را براى کسى نقل نکند که ضررى به او نخواهد رساند .

19)
مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع یَقُولُ رُبَّمَا رَأَیْتُ الرُّؤْیَا فَأُعَبِّرُهَا وَ الرُّؤْیَا عَلَى مَا تُعَبَّر . کافى ج 8 ص 335.
معمر بن خلاد گوید : از حضرت رضا علیه السلام شنیدم مى فرمود : من گاهى خوابهایى مى بینم ، و آن ها را تعبیر میکنم ، و خواب ها همان طورند که تعبیر میشوند .

20)
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع یَقُولُ الرُّؤْیَا عَلَى مَا تُعَبَّرُ فَقُلْتُ لَهُ إِنَّ بَعْضَ أَصْحَابِنَا رَوَى أَنَّ رُؤْیَا الْمَلِکِ کَانَتْ أَضْغَاثَ أَحْلَامٍ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع إِنَّ امْرَأَةً رَأَتْ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّ جِذْعَ بَیْتِهَا انْکَسَرَ «3» فَأَتَتْ رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَصَّتْ عَلَیْهِ الرُّؤْیَا فَقَالَ لَهَا النَّبِیُّ ص یَقْدَمُ زَوْجُکِ وَ یَأْتِی وَ هُوَ صَالِحٌ وَ قَدْ کَانَ زَوْجُهَا غَائِباً فَقَدِمَ کَمَا قَالَ النَّبِیُّ ص ثُمَّ غَابَ عَنْهَا زَوْجُهَا غَیْبَةً أُخْرَى فَرَأَتْ فِی الْمَنَامِ کَأَنَّ جِذْعَ بَیْتِهَا قَدِ انْکَسَرَ «4» فَأَتَتِ النَّبِیَّ ص فَقَصَّتْ عَلَیْهِ الرُّؤْیَا فَقَالَ لَهَا یَقْدَمُ زَوْجُکِ وَ یَأْتِی صَالِحاً فَقَدِمَ عَلَى مَا قَالَ ثُمَّ غَابَ زَوْجُهَا ثَالِثَةً فَرَأَتْ فِی مَنَامِهَا أَنَّ جِذْعَ بَیْتِهَا قَدِ انْکَسَرَ فَلَقِیَتْ رَجُلًا أَعْسَرَ فَقَصَّتْ عَلَیْهِ الرُّؤْیَا فَقَالَ لَهَا الرَّجُلُ السَّوْءُ یَمُوتُ زَوْجُکِ فَبَلَغَ النَّبِیَّ ص «5» فَقَالَ أَلَّا کَانَ عَبَّرَ لَهَا خَیْراً . بحار الانوار ج 58 ص 164 ، کافى ج 8 ص 336 .
حسن بن جهم مى گوید : از ابو الحسن علیه السّلام شنیدم که فرمود : خواب ، همان گونه مى شود که تعبیر شده است . عرض کردم : برخى از اصحاب ما روایت کرده اند که خواب پادشاه مصر از خوابهاى پریشان بوده [ و به سبب تعبیر حضرت یوسف علیه السّلام واقعیت یافته ] . حضرت علیه السّلام فرمود : در زمان پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم زنى در خواب دید که ستون خانه اش شکسته ، پس خدمت پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم رسید و خواب خود را به پیامبر عرض کرد . پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود : شوهرت با خوبى و خوشى از سفر سر مى رسد . شوهر او که در سفر بود همان گونه که پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم گفته بود آمد . بار دیگر شوهر او به سفر رفت و آن زن دوباره خواب دید که ستون خانه اش شکسته است . باز خدمت پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم رسید و خوابش را عرض کرد . پیامبر به او فرمود : شوهرت با خوبى و خوشى از سفر سر مى رسد ، و شوهر او همان گونه که پیامبر گفته بود از سفر آمد . شوهر او براى بار سوم به سفر رفت و آن زن در خواب دید که ستون خانه اش شکسته ، ولى او این بار خواب خود را براى مرد شومى بازگفت ، و آن مرد بد سرشت به او گفت که : شوهرت خواهد مرد . این خبر به گوش پیامبر رسید و او فرمود : چرا آن مرد ، خواب آن زن را تعبیرى نیکو نکرد !

21)
عَنِ الْبَیزَنْطِیِّ قَالَ‏ سَأَلْتُ الرِّضَا ع عَنْ مَسْأَلَةٍ لِلرُّؤْیَا فَأَمْسَکَ ثُمَّ قَالَ إِنَّا لَوْ أَعْطَیْنَاکُمْ مَا تُرِیدُونَ لَکَانَ شَرّاً لَکُمْ وَ أُخِذَ بِرَقَبَةِ صَاحِبِ هَذَا الْأَمْر. مختصر بصائر الدرجات - الحسن بن سلیمان الحلی ص 104
احمد بن ابى نصر بزنطى گفت : از امام رضا علیه السّلام در باره خواب سؤالى نمودم . حضرت از پاسخ دادن خوددارى کردند . سپس فرمود : اگر آنچه شما از ما میخواستید به شما بدهیم یا بگوئیم براى شما بد بود و گردن صاحب الامر به باد می رفت.

22)
عن علی ع قال رؤیا المؤمن تجری مجرى کلام تکلم به الرب عنده‏ . کنز الفوائد ج 2 ص 61
و از على (ع) روایت است که : خواب در حکم سخنى است که پروردگار براى او گفته باشد .

23)
رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ مَنْ رَآنِی فِی الْمَنَامِ فَقَدْ رَآنِی فَإِنَّ الشَّیْطَانَ لَا یَتَمَثَّلُ بِی فِی نَوْمٍ وَ لَا یَقَظَةٍ وَ لَا بِأَحَدٍ مِنْ أَوْصِیَائِی إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَة . سلیم بن قیس هلالى ص 823.
پیامبر صلى اللَّه علیه و آله فرموده است : هر کس مرا در خواب ببیند مرا دیده است ، چرا که شیطان نه در خواب و نه در بیدارى بصورت من و هیچ کدام از جانشینانم تا روز قیامت در نمى آید .

24)
عَنْ أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ لَهُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ رَأَیْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص فِی الْمَنَامِ کَأَنَّهُ یَقُولُ لِی کَیْفَ أَنْتُمْ إِذَا دُفِنَ فِی أَرْضِکُمْ بَضْعَتِی وَ اسْتُحْفِظْتُمْ وَدِیعَتِی وَ غُیِّبَ فِی ثَرَاکُمْ نَجْمِی فَقَالَ الرِّضَا ع أَنَا الْمَدْفُونُ فِی أَرْضِکُمْ وَ أَنَا بَضْعَةٌ مِنْ نَبِیِّکُمْ وَ أَنَا الْوَدِیعَةُ وَ النَّجْمُ أَلَا فَمَنْ زَارَنِی وَ هُوَ یَعْرِفُ مَا أَوْجَبَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مِنْ حَقِّی وَ طَاعَتِی فَأَنَا وَ آبَائِی شُفَعَاؤُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ مَنْ کُنَّا شُفَعَاءَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ نَجَا وَ لَوْ کَانَ عَلَیْهِ مِثْلُ وِزْرِ الثَّقَلَیْنِ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ لَقَدْ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ جَدِّی عَنْ أَبِیهِ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ مَنْ رَآنِی فِی مَنَامِهِ فَقَدْ رَآنِی لِأَنَّ الشَّیْطَانَ لَا یَتَمَثَّلُ فِی صُورَتِی وَ لَا فِی صُورَةِ أَحَدٍ مِنْ أَوْصِیَائِی وَ لَا فِی صُورَةِ أَحَدٍ مِنْ شِیعَتِهِمْ وَ إِنَّ الرُّؤْیَا الصَّادِقَةَ جُزْءٌ مِنْ سَبْعِینَ جُزْءاً مِنَ النُّبُوَّة . أمالی الصدوق ص 64 ، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین ج 1 ص 234 ، عیون أخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص 257 ، کشف الغمة فی معرفة الأئمة ج 2 ص 330.
از امام رضا (ع) روایت است که : مردى خراسانى به او عرض کرد یا ابن رسول اللَّه من رسول خدا «ص» را در خواب دیدم گویا به من میفرمود چطور باشید وقتى که در زمین شما دفن شود پاره اى از تن من و امانت تن من به شما سپرده شود و در زمین شما ستاره من غروب کند ، حضرت رضا فرمود من هم مدفون در زمین شما و من هم پاره تن پیغمبر شما و من هم امانت و من هم آن ستاره الان هر که مرا زیارت کند و آنچه خداى تبارک و تعالى از حق و طاعت من واجب کرده بشناسد من و پدرانم روز قیامت شفیعان اوییم و هر که ما شفیعان او باشیم در روز قیامت نجات یابد گرچه بر او مانند گناهان انس و جن باشد به تحقیق براى من باز گفت پدرم از جدم از پدرش که رسول خدا «ص» فرمود هر که مرا در خواب بیند خود مرا دیده زیرا شیطان در صورت من در نیاید و نه در صورت احدى از اوصیایم و نه در صورت احدى از شیعیانشان و براستى خواب راست یکى از هفتاد جزء نبوت است .

25)
عَنْ سَهْلِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْأَشْعَثِ عَنْ مُوسَى بْنِ إِسْمَاعِیلَ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الرُّؤْیَا ثَلَاثَةٌ بُشْرَى مِنَ اللَّهِ وَ تَحْزِینٌ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ الَّذِی یُحَدِّثُ بِهِ الْإِنْسَانُ نَفْسَهُ فَیَرَاهُ فِی مَنَامِهِ وَ قَالَ ص الرُّؤْیَا مِنَ اللَّهِ وَ الْحُلُمُ مِنَ الشَّیْطَان‏ . بحار الانوار ج 58 ص 191 .
رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله که فرمود : خواب سه گونه است مژده از خدا ، غم اندازى از شیطان ، و حدیث با نفس که در خواب بیندش ، و فرمود : که خواب دیدن از طرف خداست و پرت وپلا از شیطانست .

26)
عن الإمام الصادق (ع) فی تتمة حدیث طویل لوصف الموالی لآل البیت (ع) : ..... أَنَّهُ لَا یَخْرُجُ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّى یُصَفَّى مِنَ الذُّنُوبِ إِمَّا بِمُصِیبَةٍ فِی مَالٍ أَوْ نَفْسٍ أَوْ وَلَدٍ أَوْ مَرَضٍ وَ أَدْنَى مَا یُصَفَّى بِهِ وُلِیُّنَا أَنْ یُرِیَهُ اللَّهُ رُؤْیَا مَهُولَةً فَیُصْبِحُ حَزِیناً لِمَا رَأَى فَیَکُونُ ذَلِکَ کَفَّارَةً لَه‏ . دار السلام ج 4 ص 155.
از امام صادق (ع) در وصف افرادى که پیرو اهل بیت (ع) هستند فرمود : ..... مؤمن هنگامى که از دنیا بیرون مى رود گناهانش پاک مى گردد ، یا گرفتار مصیبتى مى شود ، و یا در مال و جانش نقصان پدید مى آید و فرزندش را از دست مى دهد و یا بیمار مى گردد ، و از همه آسان تر اینکه خوابى هولناک مى بیند و صبح با حالت غم و اندوه از خواب برمى خیزد ، و همین ناراحتى ها کفاره گناهان او مى شود .

27)
عَنْ أَبِی بَکْرٍ الْحَضْرَمِیِّ قَالَ دَخَلْتُ أَنَا وَ أَبَانٌ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع وَ ذَلِکَ حِینَ ظَهَرَتِ الرَّایَاتُ السُّودُ بِخُرَاسَانَ فَقُلْنَا مَا تَرَى فَقَالَ اجْلِسُوا فِی بُیُوتِکُمْ فَإِذَا رَأَیْتُمُونَا قَدِ اجْتَمَعْنَا عَلَى رَجُلٍ فَانْهَدُوا إِلَیْنَا بِالسِّلَاح‏ . غیبة النعمانی ص 197.
ابى بکر حضرمىّ گفت من و ابان بخدمت امام صادق علیه السّلام رسیدیم و این به هنگامى بود که پرچم‏هاى سیاه در خراسان ظاهر شده بود عرض کردیم نظر شما چیست ؟ فرمود : در خانه خودتان بنشینید هر وقت دیدید که ما به گرد مردى گرد آمدیم آن وقت با اسلحه به یارى ما قیام کنید .




والحمدلله رب العالمین



{ فَارْتَقِبْ یَوْمَ تَأْتِی السَّمَاء بِدُخَانٍ مُّبِینٍ } الدخان10
یَغْشَى النَّاسَ هَذَا عَذَابٌ أَلِیمٌ {11} رَبَّنَا اکْشِفْ عَنَّا الْعَذَابَ إِنَّا مُؤْمِنُونَ {12} أَنَّى لَهُمُ الذِّکْرَى وَقَدْ جَاءهُمْ رَسُولٌ مُّبِینٌ{13}

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد