معرفی کتاب . خبران لاین .


داستان ازدواج​های دختر کوروش کبیر+سلطنت خشایارشا و قتل عام ۷۷هزار ایرانی بدست یهودیان


کتاب - به گفته هرودوت، داریوش چندین همسر داشت. نخستین همسرش که پیش از رسیدن به پادشاهی با او ازدواج کرده بود، دختر گوبریاس، سردار ایرانی بود. او پس از رسیدن به سلطنت، دو همسر دیگر اختیار کرد.


گروه کتاب خبرآنلاین - مطالعه کتاب آن هم در ایام نوروز، شاید برای خیلی از ایرانی ها، کار جالبی نباشد خاصه وقتی که سفر، دیدوبازدید و تلویزیون عزیز، وقتی برای مردم نمی گذارد ولی به هر حال اگر هوای مطالعه مفید و آموزنده و ملاقات نوروزی با یار مهربان به سرتان زد، با ما همراه شوید...

 

 انتشارات ققنوس چهار عنوان کتاب از مجموعه‌ «رهبران جهان باستان» را منتشر کرده که شاید مطالعه آن برای آن دسته از افرادی که علاقه شدیدی به خواندن تاریخ سرزمین کهن ایران و آنچه بر سر او رفته را خالی از لطف نباشد. «اسکندر مقدونی» نوشته‌ ساموئل ویلارد کرامپتون، «حمورابی» نوشته‌ جودیت لِوین، «شارلمانی» نوشته‌ دیل اوا از جمله کتاب های این مجموعه است.

 

دیگر کتاب‌منتشرشده از این مجموعه، «خشایارشا» نوشته‌ دنیس ایبرمز با ترجمه‌ سارا هاشمی است که در 134 صفحه با قیمت 3500 تومان منتشر شده است.

 

خبرآنلاین در ادامه بخش هایی از این کتاب خواندنی را برای کاربران گرامی خود منتشر می کند:

 

به گفته هرودوت، داریوش چندین همسر داشت. نخستین همسرش که پیش از رسیدن به پادشاهی با او ازدواج کرده بود، دختر گوبریاس، سردار ایرانی بود. او پس از رسیدن به سلطنت، دو همسر دیگر اختیار کرد.


آتوسا، مادر خشایارشا، دختر کوروش کبیر بود و پیش از آن دوبار ازدواج کرده بود. نخستین بار با شاهنشاه کمبوجیه، برادرش، ازدواج کرد. پس از مرگ او، ناچار شد به ازدواج با بردیای دروغین تن در دهد. وقتی داریوش بردیای دروغین را از تخت سلطنت پایین کشید، با آتوسا ازدواج کرد حال آنکه آرتوستونه، خواهرش را نیز به همسری گرفت. داریوش همسران دیگری نیز اختیار کرد: پارموس، نوه کوروش؛ دختر اوتانس، کسی که حقیقت را درباره بردیای دروغین کشف کرد و سرانجچام فراتاگونه، دختر برادرش.

 

پیداست که چندهمسری جایگاه مهمی در زندگی سلطنتی ایرانیان داشته است، داریوش علاوه بر همسران خود، زنان غیر رسمی ای هم داشت که در حرمسرای او اقامت داشتند. ایرانیان می پنداشتند شاه با داشتن همسران، زنان و فرزندان بیشتر، بر ثروت و دارایی و اقتدار خود تسلط بیشتری دارد و از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود.

 

داریوش که همسران و زنان متعددی داشت، پدر چندین فرزند بود. آرتوبزن(آرتوبازانس) پسر ارشدش، از دختر گوبریاس، همسر اولش بود که دو برادر دیگر هم داشت: یکی آریابیگنس و دیگری که نامش در دست نیست. او از آتوسا پسر دیگری به نام خشایارشا داشت و همچنین فرزندان دیگری به نام های هخامنش، هیستاسپس، ماسیتس و ماندانه...

*

 آتوسا به راستی قدرتمند بود. بنابر برخی از منابع، او در میان همسران داریوش تنها زنی بود که ملکه خوانده می شد. همچنین به گفته هرودوت اصرار او بود که داریوش را ترغیب کرد به یونان حمله کند که در نبرد ماراتون شکست تلخی را در پی داشت...داریوش دو فرزند بزرگ داشت از همسر اول و از آتوسا، جانشینی برای او به رقابتی میان این پسران ارشد تبدیل شد تا اینکه دماراتوس از اهالی اسپارت به شوش آمد و از مناقشه بین شاهزادگان آگاه شد. او گفت در اسپارت قانون حکم می کند که اگر پادشاه قبل از آنکه بر تخت بنشیند پسرانی داشته باشد و بعد از نشستن بر تخت هم صاحب فرزند پسر شود، همین پسر وارث پادشاهی می شود...

 

*

خشایارشا در کتاب مقدس

از خشایارشای یکم در کتاب عزرا، یکی از کتاب های عهد عتیق، با لقب اَخشورُش یاد شده است. در زمان سلطنت او، داریوش، پدرش، و اردشیر، پسرش، سامری ها با متهم ساختن یهودیان از شاه ایران دادخواهی کردند.

برخی معتقدند خشایارشا همان اخشورُش است که در کتاب استر آمده است. طبق روایت این کتاب، اخشورش ملکه وشتی، همسرش را طرد کرد زیرا از فرمان او برای شرکت در میهمانی شهزادگان سرپیچیده بود. او فرمانی صادر کرد تا زیباترین دوشیزگان را از سرتاسر شاهنشاهی گرد آورند و آنگاه استر یهودی را به همسری برگزید.

هامان اجاجی، وزیر پادشاه که فکر می کرد «مُردخای» عموی استر به او اهانت کرده است _ چون در برابر او تعظیم نکرد _ اخشورش را قانع کرد تا فرمان نابودی تمام یهودیان را در قلمرو شاهنشاهی صادر کند، اما مردخای و استر، شاه را بر آن داشتند تا فرمان را برگرداند. این هامان بود که سرانجام به دار آویخته شد. عید «پوریم» یهودیان جشن یادبود این ماجراست...(بر اساس گزارش های تورات، 77هزار ایرانی در این ماجرا به دست یهودیان قتل عام شدند.)

 

«شاهنشاهی هخامنشی، یونانیان، خشایارشای جوان، تصمیم گیری ها، نبرد ترموپیل، پیشروی خشایارشا، زوال و مرگ و...» از جمله فصل های این کتاب است.


نظرات 2 + ارسال نظر
امیر سه‌شنبه 8 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 15:14



مغیره بن شعبه

کنیه مغیره بن شعبه بن ابی عامر بن مسعود ثقفی ابوعیسی یا ابو عبدالله و متولد شهر طائف بود. در سال پنجم هجرت به مدینه آمد و اسلام آورد.
در روایتی از امام علی علیه السلام نقل است که فرمود: به راستی پذیرش اسلام وی نیز از روی نیرنگ بود. او به چند تن از افراد قبیله خود جنایتی روا داشت و آنگاه از نزد آنان گریخت و به حضور پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمد و به اسلام پناهنده شد! به خدا سوگند از آن روزی که وی ادعای اسلام کرد، هیچ کس آثار خضوع و فروتنی در برابر قوانین اسلام را در وی ندید.

وی در عصر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فروغ خاصی نداشت؛ ولی پس از رحلت آن حضرت در بسیاری از صحنه‌های سیاسی حضور فعال داشت و از مشاوران و گردانندگان کلیدی اصحاب سقیفه بنی ساعده بود. او از جمله افرادی است که به خانه وحی هجوم برد و با غلاف شمشیر بر بازوی حضرت فاطمه دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم زد.

حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام خطاب به مغیره فرمود: انت ضربت فاطمه بنت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم حتی اد میتها...
مغیره در عصر خلفا در جنگ یمامه، فتوح شام و ایران حضور یافت و در جنگ یرموک از ناحیه چشم آسیب دید.

وی در زمان خلافت عمر و عثمان مدتی طولانی حاکم شهرهای بصره و کوفه بوده است و در این مدت جنایت‌های زیادی مرتکب شد. از مهم‌ترین نقاط تاریک زندگی وی در آن دوره مفاسد جنسی و اخلاقی وی و زنای با ام جمیل بود. با این که شهود به فسق وی شهادت داده بودند ولی عمر حد الاهی درباره مغیره را تعطیل کرد!

وی به هنگام جنگ صفین از قاعدین بود و به کناری نشست و شرکت نکرد. پس از شهادت امام علی علیه السلام که حکومت به غصب معاویه درآمد، وی به دربار معاویه راه یافت و مدتی از سوی او حاکم شهر کوفه بود.

مغیره از مشاوران معاویه بود و پیشنهاد ولی عهدی یزید را داد. وی را در کنار معاویه، عمرو بن عاص و زیاد از دهاة، زیرکان و نیرنگ‌بازان عرب می‌دانند. در منابع شیعی روایات فراوانی در مذمت وی وارد شده است. به هر روی، مغیره سرانجام در سال 50 قمری برای پاسخگویی به کردار و رفتار ناشایست خود به سرای باقی شتافت.

منابع:
الطبقات، ج 4، ص 274،
اسد الغابه، ج 5، ص 247.
تاریخ دمشق، ج 6، ص 13.
بحارالانوار، ج 4، ص 83،
مستدرکات علم الرجال، ج 7، ص 470،
سفینه البحار، ج 6، ص 713.

زیتون یکشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 18:50 http://zatun2001.persianblog.ir

سلام سال نو مبارک انشاالله همچون سال های قبل سالی سرشار ازبرکت وخیرخواهی داشته باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد