اباعبدالله الحسین (ع)

ترجمه شعری وانگلیسی

ابوالقاسم حالت .

==

اَلغَناءُقِلَّه اَمانیکَ وَالرِضابِمایَکفیک .


بی نیازی دراندک بودن آرزوهای تووخرسندبودن تست

به آنچه ترابس باشد.



Independece lies in limiting your desires s and being


content with that which suffices you


روزی که به آرزو نباشی پابنــــــــــــــــــــــــــد

باآنچه به دست تست باشی خرسنــــــــد

والاوبزرگواری وقدرتمنـــــــــــــــــــــــــــــــــــــد

چون نیســــــــــــــــــت ترابه نی نیازی مانند.




کیفیت استخاره .




نحوه‌ی استخاره:


پس از استعاذه حقیقی و با همه وجود از شر شیطان لعین، نیت استخاره می‌کنیم، سپس سه بار سوره توحید، سه بار صلوات، ذکر استخاره:


اَللّهُمَّ اِنّی تَفَأَّلْتُ بِکِتابِکَ، وَ تَوَکَّلْتُ عَلَیْکَ، فَاَرِنی مِنْ کِتابِکَ ما


هُوَ مَکْتُومٌ مِنْ سِرِّکَ الْمَکْنُونِ فی غَیْبِکَ.


خدایا به کتاب تو تفأّل می زنم (و استخاره می کنم) و بر تو توکّل می کنم، پس تو نیز از کتاب خود، آن چه در نهان غیب تو پنهان است، به

من نشان بده.



سپس قرآن را بگشا و از صفحه اوّل سمت راست، سطر اوّل مقصود خودت را از خدای سبحان بخواه.



اباعبدالله الحسین (ع)



اباعبدالله الحسین (ع)

=

الجوار قرابه .


                 همسایگی خویشاوندی است .


بلاهای امت درغیبت مهدی .(ع)


بلاهای امت در غیبت امام مهدى(ع)

بزرگترین بلایا همان مصیبت غیبت امام قائم(ع)است ˜ه به خاطر ازدیاد آشوبها و فتنه ها در آن دوران جهل و تاری˜ی است و به همین خاطر به تفصیل این بلایا را از طریق روایات اهل بیت (ع) مرور می ˜نیم .

از امام على(ع) آمده است ˜ه فرمودند : (این آیه در مورد ما نازل شده است:

(وَجَعَلَهَا کَلِمَةً بَاقِیَةً فِی عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ )( و او آن را در ى خود سخنى جاویدان کرد باشد که آنان {به توحید}بازردند).

و امامت در فرزندان حسین(ع) تا روز قیامت جاری است و غائب ما دو غیبت خواهد داشت ˜ه ی˜ی ˜وتاه ودیری بلند مدت است اما اوّلى شش روز یا شش ماه یا شش سال به طول می انجامد و دیری بیش از آن˜ه تصورش را ب˜نند ، و هی ˜س بر این امر ایدار نخواهد ماند مر آنان˜ه به ما ایمانى قوی و یقین داشته باشند). (الزام الناصب: ج ١ ص ٢)

از امام رضا(ع)˜ه ایشان از درانش از حضرت على(ع)˜ه ایشان نیز از یامبر خدا(ص)نقل ˜رده و می فرماید: (قائم از فرزندان من را با عهدی ˜ه برای او نوشته شده غیبت می ˜ند تا این˜ه ا˜ثر مردم بویند : ˜ه خدا نیازی به آل محمّد ندارد وعده ای دیردر ولادت ایشان ش˜ ˜نند ، و ˜سى ˜ه زمانش را در˜ ˜ند بایستى به دینش متمس˜ شود و به شیطان اجازه ندهد ˜ه بر ش˜ او مستولى شود را ˜ه او را از امتم دور می ˜ند وازدین من خارج می شود، همان ونه ˜ه درتان را از بهشت بیرون ˜رد وخداوند شیطان را ولى مشرکان قرار داد)( الزام الناصب: ج ١ص ٢٤)

از اصبغ بن نباته روایت است ˜ه حضرت على ع فرمود: در میان  رندان همانند زنبور باشید را ˜ه دیر رندان با ناه حقارت به آنها می نرند و ار رندان بدانند ˜ه ه بر˜تى درون زنبور هست هرز اینونه با آن ناه نمی ˜ردند، با زبان و بدنتان با مردم معاشرت ˜نید ولى قلبهایتان و کارهایتان را از آنها دور ˜نید ، به خدا سوند ˜ه آن یزی را ˜ه دوست دارید بدست نمی آورید تا آن زمان ˜ه در صورت ی˜دیر آب دهان بیاندازید و عده ای عده دیر رادروغو خطاب ˜نید تا این˜ه ازشما باقى نماند ،یا فرمودند : از شیعه ام ،˜سى باقى نمی ماند مر به اندازه سرمه در شم و یا نم˜ درغذا ، و برای شما مثالى می آورم، و آن مثل شخصى ˜ه غذایى را تهیه می ˜ند و آن را ا˜ می˜ند و در خانه اش می ذارد و س از مدتى دوری دوباره به خانه می آید ومی بیند ˜ه در غذایش حشره رفته است دوباره غذایش را تمیز می ˜ند و حشره ها را دور می ˜ند و می ذارد و خانه اش را دوباره تر˜ می ˜ند و س از بازشت دوباره می بیند ˜ه در غذا حشره رفته دوباره آن کارها را انجام می دهد و آنقدر این کار را انجام می دهد تا زمانى ˜ه دیر غذایش در همان حال باقى بماند ودیر هی حشره ای نتواند به آن ضرر برساند شما نیز این ونه هستید آن قدر آزمایش می شوید تا روهی اند˜ ˜ه هی خطایى در کارشان نباشد باقى بمانند . (الزام الناصب: ص ٢٤٤ , غیبت نعمانی: ص ٢)

ازعبدلله بن عباس از یامبر(ص)فرمودند: (...نهمین آنها قائم اهل بیتم و مهدی امتم می باشد شبیه ترین مردم به من در شکل و فتار و کارهایش ، س ازغیبتى طولانى و حیرتى تاری˜ ظهور می ˜ند، و امر خدا را اعلان می ˜ند و دین خدا را ظاهر می ˜ند و بوسیله خداوند و فرشتان او یروزمی شود.( الزام الناصب: ج 1ص ٢٨٦)

خداوند می فرماید:

(وَلا یَکُونُوا کَالَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلُ فَطَالَ عَلَیْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَکَثِیرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ)( حدید: ١)

( و مانند کسانى که یش از این برایشان کتاب آسمانى آمد نباشید که دوره انتظار برآنها طولانى ذشت ودلهاشان زن قساوت رفت و بسیارى فاسق و نابکار شدند)

از امام صادق(ع) در تأویل این آیه آمده ˜ه فرمودند: (این آیه برای اهل زمان غیبت و روز های آن و نه برای زمان دیری نازل شده است و منظور از أَمَدُ همان مدت زمان غیبت است)( الزام الناصب: ج ١ ص ٩)

امام موسى ابن جعفر(ع)فرمود: ار نجمین فرزند از فرزندان هفتم غیبت ˜رد لله لله دینتان را حفظ ˜نید ، و ˜سى شما را از آن دور ن˜ند ، ای فرزندانم حتما صاحب این امر غیبت خواهد ˜رد تااین˜ه ˜سى ˜ه خود را بر این امر می بیند از آن خارج شود، در صورتى ˜ه آن محنتى از خداوند عزوجل است ˜ه با آن خلقش را امتحان نمود) (الزام الناصب: ج ١ ص ٢٠٢ , کافی: ج ١ ص ٣)

ازیمان تمار فت: ( نزد ابى عبدلله(ع) نشسته بودیم ˜ه به ما فرمود: حتما صاحب این امر غیبت خواهد ˜رد ، و ˜سى ˜ه در این مدت به دین خود ایبند مانده همانند ˜سى است ˜ه خار را در دست خود مشت ˜رده است سس فرمود -این نین با دستش -و ˜یست از شما ˜ه این ونه خار را در دست یرد ؟) (کافی: ج ١ ص ٢)

از ابان بن تغلب فت :امام صادق(ع) فرمود: ه حالى خواهید داشت ار ضربه اى کشنده در بین دو مسجد وارد شود و علم مخفی شود همانطور ˜ه مار در سوراخش مخفی شود و شیعه با هم اختلاف یدا ˜نند و همدیر را دروغو خطاب ˜نند و در صورت همدیر آب دهان بیندا ن زد ؟فتم : فدایت شوم ، هی خیری در آن زمان نیست ، فرمود: همه خیر درآن است و آن را سه بارت˜رار ˜رد) (اصول کافی: ج ١ ص ٣)

از امام صادق(ع)فرمود:  (حضرت امیر المؤمنین(ع)س از ˜شته شدن عثمان هنامی ˜ه مردم با او بیعت ˜ردند به بالای منبر رفت و خطبه ای خواند و فرمود: محنت وبلوای شما به همان حالت اول آن مانند آن هنام ˜ه خداوند یامبر(ص)را مبعوث ˜رده بازشت و قسم به ˜سى ˜ه ایشان را به حق مبعوث نمود ˜ه شما سخت آزموده شوید و سس غربال و الک شوید ، تا ائین ترین شما بالاترین شما برردد و بالاترین شما به ائین ترین شما تبدیل شود و ˜سانى ˜ه در دین خود ˜وتاهی و تقصیر داشته از همه سبقت بیرند و ˜سانى ˜ه در امور دینى از همه یشی رفته بودند در این امر ˜وتاهی ˜نند ، و به خدا سوند ˜ه هی یزی را نهان ن˜ردم و هی دروغی نفته ام و به من از این روزواین مقام خبردادند) (اصول کافی: ج ١, غیبت نعمانی: ص ٢)

از ابن ابى یعفور فت: (شنیدم ˜ه امام صادق(ع)فرمود: وای بر طاغیان عرب از آن زمانى ˜ه ظهور نزدی˜ باشد. فتم: ه تعدادی از اعراب قائم شما را همراهی می ˜نند ؟ فرمود: تعدادی اند˜، فتم :ولى ˜سانى ˜ه از اعراب ادعای همراهی ایشان را می ˜نند بسیارند، فرمود: مردم حتماً موردآزمایش وامتحان و ال˜ قرار می یرند و تعداد زیادی از مردم در ال˜ خارج می شوند).(اصول کافی: ج ١ ص ٤١٧ , غیبت نعمانى: ص ١١٢)

شود مر بعد از یأس و ناامیدی ، نه به خدا سوند تا این˜ه از همدیر تمیز داده شوید ،نه به خدا سوند ˜ه تا آن هنام ˜ه مورد آزمایش قرار بیرید ، و نه به خدا سوند تا در این امر سعادتمندان درآن سعادتمند و بدبختان در آن بدبخت تر شوند)(اصول کافى: ج ١ ص ٤١)

از امام ابى جعفر(ع) فرمود : (دل مردان از این سخن شما بى زار می شود ، س ˜سى ˜ه به آن اقرار˜رد از این علم بیشتر به او بدهید ، و ˜سى ˜ه انکار ˜رد رهایش ˜نید ، را ˜ه حتما امتحانى هست ˜ه در آن ناخالصى ها زدوده شود و ˜سانى ˜ه ی˜ مو را به دو قسمت می شکافند(متبحر در اموردینى) از ردونه این امتحان بیرون روند حتى جز ما و شیعه ما ˜سى باقى نمی ماند) (اصول کافی: ج ١ ص ٤١٨ ,غیبت نعمانی: ص ٢١٠)

از امام صادق(ع)روایت است ˜ه فرمود: (و ازبزرترین امتحانات این است ˜ه مردم ف˜ر می ˜نند او یرمرد بزر سال است ولى بصورت جوان به سوی آنها باز می ردد).( غیبة النعمانی: ص 1)

ابو بصیر از امام صادق(ع)روایت می ˜ند : (این امر را ˜سانى یاری می ˜نند ˜ه دیران هی انتظاری از آنها ندا رند و ار زمان امر ما فرا رسید ˜سانى ˜ه امروزه بر عبادت اوثان(بت های بشری)مشغول هستند از این امر خارج خواهند شد. (غیبت طوسی: ص ٢)



و در حاشیه غیبت طوسى نین شرحى بر این حدیث آمده:  (وشاید مراد از این حدیث ˜ه بیشتر یاران حق در آن زمان ˜سانى هستند ˜ه جایاهی در دین ندارند و ار قائم ظهور و خروج ˜رد خیلى از ˜سانى ˜ه مردم آنها را صاحب دین می دانند و خیلى های دیر را متدین و دین دار در حالى ˜ه در حقیقت و مجاز آنها عبادت ˜نندان بت های بشری(اوثان) بوده، و یا هنام ظهور امام به عبادت اوثان مشغول می شوند .


اما احتجاج دینداران و صاحبان فرهن وسیع و نحوه مواجه آنها با امام، آنها با تأویل قرآن بر امام به مقابله می ردازند و با آن تأویلات بر علیه امام به مبا رزه بر می خیزند و معرفت علوم قرآنى و تأویل قران را نمی توان به مردم عادی نسبت داد و حتى نمی توان آنرا به اهل فرهن متوسط نیز نسبت دهیم بل˜ه آن مختص طبقه بالای اهل فرهن علوم دینى و علم واز جمله آنها علمای سوء است .



ازمحمّد بن ابو حمزه از بعضى از اصحاب امام صادق(ع) روایت می ˜ند ˜ه امام فرموده: (قائم ما رنج و مصیبتى را ˜ه خواهد ˜شید ˜ه رسول خدا(ص) با آن مواجه نشده است را ˜ه یامبر به مبارزه با بت های وبى و سنی رداخت و اما قائم، با تأویل قرآن بر ایشان خارج می شوند و به خاطرآن با او می جنند.(غیبت نعمانی: ص ٣)


و از ابو حمزه ثمالى از امام باقر(ع) روایت می ˜ند ˜ه فرمود: (صاحب الأمر از مردم زمانه رنج هایى راخواهند دید ˜ه رسول خدا(ص)در زمانش دیده، حتى سخت تر خواهد دید.(غیبت نعمانی: ص ٣٠)

از محمّد ابن منصور عقیلى از درش روایت می ˜ند ˜ه من و حارث بن مغیره و جماعتى دیر ازاصحاب نزد امام صادق(ع) نشسته بودیم و ایشان به سخنان ما وش می ˜ردند، س به ما فرمود: (شما ونه تصور می ˜نید ؟؟هیهات هیهات به خدا سوند ˜سى ˜ه برای بیعت با او ردن هایتان را جلو می برید نخواهد بود مر این˜ه همی شما مورد امتحان و آزمایش قرار می یرید و خوب از بد جدا شود و عده ای از شما مأیوس شوند و به او سوند ˜سى ˜ه برای بیعت با او ردن هایتان را جلو می برید نخواهد بود و قائم ما ظهور نمی ˜ند تا آناه ˜ه و سیاه بختان در این امر سیاه بخت ترو سعادتمندان، سعادتمند تر شوند)(اصول کافی: ص ٤)