اباعبدالله الحسین (ع)
ترجمه شعری وانگلیسی
ابوالقاسم حالت .
==
اَلغَناءُقِلَّه اَمانیکَ وَالرِضابِمایَکفیک .
بی نیازی دراندک بودن آرزوهای تووخرسندبودن تست
به آنچه ترابس باشد.
Independece lies in limiting your desires s and being
content with that which suffices you
روزی که به آرزو نباشی پابنــــــــــــــــــــــــــد
باآنچه به دست تست باشی خرسنــــــــد
والاوبزرگواری وقدرتمنـــــــــــــــــــــــــــــــــــــد
چون نیســــــــــــــــــت ترابه نی نیازی مانند.
نحوهی استخاره:
پس از استعاذه حقیقی و با همه وجود از شر شیطان لعین، نیت استخاره میکنیم، سپس سه بار سوره توحید، سه بار صلوات، ذکر استخاره:
اَللّهُمَّ اِنّی تَفَأَّلْتُ بِکِتابِکَ، وَ تَوَکَّلْتُ عَلَیْکَ، فَاَرِنی مِنْ کِتابِکَ ما
هُوَ مَکْتُومٌ مِنْ سِرِّکَ الْمَکْنُونِ فی غَیْبِکَ.
خدایا به کتاب تو تفأّل می زنم (و استخاره می کنم) و بر تو توکّل می کنم، پس تو نیز از کتاب خود، آن چه در نهان غیب تو پنهان است، به
من نشان بده.
سپس قرآن را بگشا و از صفحه اوّل سمت راست، سطر اوّل مقصود خودت را از خدای سبحان بخواه.
بلاهای امت در غیبت امام مهدى(ع)
بزرگترین
بلایا همان مصیبت غیبت امام قائم(ع)است ه به خاطر ازدیاد آشوبها و فتنه ها
در آن دوران جهل و تاریی است و به همین خاطر به تفصیل این بلایا را از
طریق روایات اهل بیت (ع) مرور می نیم .
از امام على(ع) آمده است ه فرمودند : (این آیه در مورد ما نازل شده است:
(وَجَعَلَهَا
کَلِمَةً بَاقِیَةً فِی عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ )( و او آن را
در ى خود سخنى جاویدان کرد باشد که آنان {به توحید}بازردند).
و
امامت در فرزندان حسین(ع) تا روز قیامت جاری است و غائب ما دو غیبت خواهد
داشت ه یی وتاه ودیری بلند مدت است اما اوّلى شش روز یا شش ماه یا شش
سال به طول می انجامد و دیری بیش از آنه تصورش را بنند ، و هی س بر
این امر ایدار نخواهد ماند مر آنانه به ما ایمانى قوی و یقین داشته
باشند). (الزام الناصب: ج ١ ص ٢)
از امام رضا(ع)ه ایشان از درانش
از حضرت على(ع)ه ایشان نیز از یامبر خدا(ص)نقل رده و می فرماید: (قائم
از فرزندان من را با عهدی ه برای او نوشته شده غیبت می ند تا اینه اثر
مردم بویند : ه خدا نیازی به آل محمّد ندارد وعده ای دیردر ولادت ایشان
ش نند ، و سى ه زمانش را در ند بایستى به دینش متمس شود و به شیطان
اجازه ندهد ه بر ش او مستولى شود را ه او را از امتم دور می ند وازدین
من خارج می شود، همان ونه ه درتان را از بهشت بیرون رد وخداوند شیطان
را ولى مشرکان قرار داد)( الزام الناصب: ج ١ص ٢٤)
از اصبغ بن نباته
روایت است ه حضرت على ع فرمود: در میان رندان همانند زنبور باشید را
ه دیر رندان با ناه حقارت به آنها می نرند و ار رندان بدانند ه
ه برتى درون زنبور هست هرز اینونه با آن ناه نمی ردند، با زبان و
بدنتان با مردم معاشرت نید ولى قلبهایتان و کارهایتان را از آنها دور نید
، به خدا سوند ه آن یزی را ه دوست دارید بدست نمی آورید تا آن زمان ه
در صورت یدیر آب دهان بیاندازید و عده ای عده دیر رادروغو خطاب نید
تا اینه ازشما باقى نماند ،یا فرمودند : از شیعه ام ،سى باقى نمی ماند
مر به اندازه سرمه در شم و یا نم درغذا ، و برای شما مثالى می آورم، و
آن مثل شخصى ه غذایى را تهیه می ند و آن را ا میند و در خانه اش می
ذارد و س از مدتى دوری دوباره به خانه می آید ومی بیند ه در غذایش حشره
رفته است دوباره غذایش را تمیز می ند و حشره ها را دور می ند و می ذارد و
خانه اش را دوباره تر می ند و س از بازشت دوباره می بیند ه در غذا
حشره رفته دوباره آن کارها را انجام می دهد و آنقدر این کار را انجام می
دهد تا زمانى ه دیر غذایش در همان حال باقى بماند ودیر هی حشره ای
نتواند به آن ضرر برساند شما نیز این ونه هستید آن قدر آزمایش می شوید تا
روهی اند ه هی خطایى در کارشان نباشد باقى بمانند . (الزام الناصب: ص
٢٤٤ , غیبت نعمانی: ص ٢)
ازعبدلله بن عباس از یامبر(ص)فرمودند:
(...نهمین آنها قائم اهل بیتم و مهدی امتم می باشد شبیه ترین مردم به من در
شکل و فتار و کارهایش ، س ازغیبتى طولانى و حیرتى تاری ظهور می ند، و
امر خدا را اعلان می ند و دین خدا را ظاهر می ند و بوسیله خداوند و
فرشتان او یروزمی شود.( الزام الناصب: ج 1ص ٢٨٦)
خداوند می فرماید:
(وَلا
یَکُونُوا کَالَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلُ فَطَالَ عَلَیْهِمُ
الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَکَثِیرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ)( حدید: ١)
(
و مانند کسانى که یش از این برایشان کتاب آسمانى آمد نباشید که دوره
انتظار برآنها طولانى ذشت ودلهاشان زن قساوت رفت و بسیارى فاسق و نابکار
شدند)
از امام صادق(ع) در تأویل این آیه آمده ه فرمودند: (این آیه
برای اهل زمان غیبت و روز های آن و نه برای زمان دیری نازل شده است و
منظور از أَمَدُ همان مدت زمان غیبت است)( الزام الناصب: ج ١ ص ٩)
امام
موسى ابن جعفر(ع)فرمود: ار نجمین فرزند از فرزندان هفتم غیبت رد لله
لله دینتان را حفظ نید ، و سى شما را از آن دور نند ، ای فرزندانم حتما
صاحب این امر غیبت خواهد رد تااینه سى ه خود را بر این امر می بیند از
آن خارج شود، در صورتى ه آن محنتى از خداوند عزوجل است ه با آن خلقش را
امتحان نمود) (الزام الناصب: ج ١ ص ٢٠٢ , کافی: ج ١ ص ٣)
ازیمان
تمار فت: ( نزد ابى عبدلله(ع) نشسته بودیم ه به ما فرمود: حتما صاحب این
امر غیبت خواهد رد ، و سى ه در این مدت به دین خود ایبند مانده همانند
سى است ه خار را در دست خود مشت رده است سس فرمود -این نین با دستش -و
یست از شما ه این ونه خار را در دست یرد ؟) (کافی: ج ١ ص ٢)
از
ابان بن تغلب فت :امام صادق(ع) فرمود: ه حالى خواهید داشت ار ضربه اى
کشنده در بین دو مسجد وارد شود و علم مخفی شود همانطور ه مار در سوراخش
مخفی شود و شیعه با هم اختلاف یدا نند و همدیر را دروغو خطاب نند و در
صورت همدیر آب دهان بیندا ن زد ؟فتم : فدایت شوم ، هی خیری در آن زمان
نیست ، فرمود: همه خیر درآن است و آن را سه بارترار رد) (اصول کافی: ج ١ ص
٣)
از امام صادق(ع)فرمود: (حضرت امیر المؤمنین(ع)س از شته شدن
عثمان هنامی ه مردم با او بیعت ردند به بالای منبر رفت و خطبه ای خواند و
فرمود: محنت وبلوای شما به همان حالت اول آن مانند آن هنام ه خداوند
یامبر(ص)را مبعوث رده بازشت و قسم به سى ه ایشان را به حق مبعوث نمود
ه شما سخت آزموده شوید و سس غربال و الک شوید ، تا ائین ترین شما
بالاترین شما برردد و بالاترین شما به ائین ترین شما تبدیل شود و سانى
ه در دین خود وتاهی و تقصیر داشته از همه سبقت بیرند و سانى ه در امور
دینى از همه یشی رفته بودند در این امر وتاهی نند ، و به خدا سوند ه
هی یزی را نهان نردم و هی دروغی نفته ام و به من از این روزواین
مقام خبردادند) (اصول کافی: ج ١, غیبت نعمانی: ص ٢)
از ابن ابى
یعفور فت: (شنیدم ه امام صادق(ع)فرمود: وای بر طاغیان عرب از آن زمانى ه
ظهور نزدی باشد. فتم: ه تعدادی از اعراب قائم شما را همراهی می نند ؟
فرمود: تعدادی اند، فتم :ولى سانى ه از اعراب ادعای همراهی ایشان را می
نند بسیارند، فرمود: مردم حتماً موردآزمایش وامتحان و ال قرار می یرند و
تعداد زیادی از مردم در ال خارج می شوند).(اصول کافی: ج ١ ص ٤١٧ , غیبت
نعمانى: ص ١١٢)
شود مر بعد از یأس و ناامیدی ، نه به خدا سوند تا
اینه از همدیر تمیز داده شوید ،نه به خدا سوند ه تا آن هنام ه مورد
آزمایش قرار بیرید ، و نه به خدا سوند تا در این امر سعادتمندان درآن
سعادتمند و بدبختان در آن بدبخت تر شوند)(اصول کافى: ج ١ ص ٤١)
از
امام ابى جعفر(ع) فرمود : (دل مردان از این سخن شما بى زار می شود ، س سى
ه به آن اقراررد از این علم بیشتر به او بدهید ، و سى ه انکار رد
رهایش نید ، را ه حتما امتحانى هست ه در آن ناخالصى ها زدوده شود و
سانى ه ی مو را به دو قسمت می شکافند(متبحر در اموردینى) از ردونه این
امتحان بیرون روند حتى جز ما و شیعه ما سى باقى نمی ماند) (اصول کافی: ج ١
ص ٤١٨ ,غیبت نعمانی: ص ٢١٠)
از امام صادق(ع)روایت است ه فرمود: (و
ازبزرترین امتحانات این است ه مردم فر می نند او یرمرد بزر سال است
ولى بصورت جوان به سوی آنها باز می ردد).( غیبة النعمانی: ص 1)
ابو
بصیر از امام صادق(ع)روایت می ند : (این امر را سانى یاری می نند ه
دیران هی انتظاری از آنها ندا رند و ار زمان امر ما فرا رسید سانى ه
امروزه بر عبادت اوثان(بت های بشری)مشغول هستند از این امر خارج خواهند شد.
(غیبت طوسی: ص ٢)
و در حاشیه غیبت طوسى نین شرحى بر این
حدیث آمده: (وشاید مراد از این حدیث ه بیشتر یاران حق در آن زمان سانى
هستند ه جایاهی در دین ندارند و ار قائم ظهور و خروج رد خیلى از سانى
ه مردم آنها را صاحب دین می دانند و خیلى های دیر را متدین و دین دار در
حالى ه در حقیقت و مجاز آنها عبادت نندان بت های بشری(اوثان) بوده، و یا
هنام ظهور امام به عبادت اوثان مشغول می شوند .
اما احتجاج
دینداران و صاحبان فرهن وسیع و نحوه مواجه آنها با امام، آنها با تأویل
قرآن بر امام به مقابله می ردازند و با آن تأویلات بر علیه امام به مبا
رزه بر می خیزند و معرفت علوم قرآنى و تأویل قران را نمی توان به مردم عادی
نسبت داد و حتى نمی توان آنرا به اهل فرهن متوسط نیز نسبت دهیم بله آن
مختص طبقه بالای اهل فرهن علوم دینى و علم واز جمله آنها علمای سوء است .
ازمحمّد
بن ابو حمزه از بعضى از اصحاب امام صادق(ع) روایت می ند ه امام فرموده:
(قائم ما رنج و مصیبتى را ه خواهد شید ه رسول خدا(ص) با آن مواجه نشده
است را ه یامبر به مبارزه با بت های وبى و سنی رداخت و اما قائم، با
تأویل قرآن بر ایشان خارج می شوند و به خاطرآن با او می جنند.(غیبت
نعمانی: ص ٣)
و از ابو حمزه ثمالى از امام باقر(ع) روایت می ند ه
فرمود: (صاحب الأمر از مردم زمانه رنج هایى راخواهند دید ه رسول خدا(ص)در
زمانش دیده، حتى سخت تر خواهد دید.(غیبت نعمانی: ص ٣٠)
از محمّد ابن
منصور عقیلى از درش روایت می ند ه من و حارث بن مغیره و جماعتى دیر
ازاصحاب نزد امام صادق(ع) نشسته بودیم و ایشان به سخنان ما وش می ردند،
س به ما فرمود: (شما ونه تصور می نید ؟؟هیهات هیهات به خدا سوند سى
ه برای بیعت با او ردن هایتان را جلو می برید نخواهد بود مر اینه همی
شما مورد امتحان و آزمایش قرار می یرید و خوب از بد جدا شود و عده ای از
شما مأیوس شوند و به او سوند سى ه برای بیعت با او ردن هایتان را جلو
می برید نخواهد بود و قائم ما ظهور نمی ند تا آناه ه و سیاه بختان در
این امر سیاه بخت ترو سعادتمندان، سعادتمند تر شوند)(اصول کافی: ص ٤)