روزگارملک ری - همشهری ان لاین


روزگار ملک ری


شهر > کلانشهرها- رضا ظریفی:

ری قبله تهران است؛
 شهری با قدمت چند هزارساله و تمدنی قدیمی که این روزها محل مناقشه بین مدیران شهری و دولتی شده است.


راگا، رغه، ارشکیه، رام اردشیر، ‌ام‌البلاد، ری‌شهر، شیخ‌البلاد و محمدیه برخی دیگر از نام‌های شهری است که طبق منابع باستانی، سیزدهمین شهر ساخته شده در جهان است. گفته می‌شود که سابقه این شهر به سه‌هزار سال قبل از میلاد بازمی‌‌گردد. با وجود چنین سابقه تمدنی که ری دارد، روزگاری تهران در شمال این شهر شکل گرفت و بعدها با توجه به گذشت روزگار و تحولات سیاسی، تهران پایتخت شد. اما این امر نیز موجب شد تا تهران روزبه‌روز گسترده‌تر شود تا زمانی که ری و تهران دارای بافت‌های شهری در‌هم‌تنیده شدند و منطقه20 تهران شکل گرفت. این روزها بسیاری از اهالی و فرزندان این منطقه از تهران هنوز خود را بچه شهر ری می‌دانند.


نکته مهم نیز اینجاست که هویت ری هنوز پابرجاست.اما در ماه‌های اخیر طرح مسئله جدایی ری از تهران از سوی مقامات دولتی و ارجاع آنها به مصوبه هیأت دولت در 27سال قبل موجبات نگرانی شهروندان این منطقه از تهران را فراهم کرده است. حدود سه دهه قبل که انقلاب نوپای اسلامی ایران متولد شد، بلافاصله درگیر جنگی تحمیلی شد و اولویت مسئولان کشور نیز رسیدگی به همین امر بود. از همین رو شاید تحمیل هزینه‌های اضافی به پایتخت در زمانی که جنگ آغاز شده بود، کار درستی نبود. این در حالی است که در‌هم‌تنیدگی فعلی بین تهران و ری از لحاظ شهری به‌وجود نیامده بود اما باید گفت که الان شرایط به‌طور کلی فرق کرده است. ری امروزی یکی از مناطق تهران است که دارای خدمات شهری، حمل‌ونقل عمومی و امکانات دیگر زندگی شهری است.


در سال‌های اخیر و در راستای سیاست کاهش فاصله شمال و جنوب پایتخت، صدها پروژه عمرانی شهری و ده‌ها طرح ملی با صرف اعتبار یک هزار میلیارد تومان در منطقه 20یا همان شهرری به سرانجام رسیده است.رشد هفت برابری فضاهای فرهنگی و اجتماعی، رشد 115درصدی فضاهای سبز شهری، توسعه شبکه معابر شهری و بزرگراه‌ها، گسترش شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی، احداث بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی ورزشی قمربنی‌هاشم(ع)، امتداد بزرگراه امام‌علی(ع) با طول مسیر شش کیلومتر و صدها پروژه دیگر در این منطقه برایندی از صدها طرح عمران شهری در حوزه‌های ترافیکی، عمرانی، اجتماعی و امورشهری است که طی هفت سال گذشته در این منطقه به بهره‌برداری رسیده است.


این در حالی است که شهروندان ساکن در این منطقه از تهران نیز از طریق شورایاران محله‌های خود در سه نامه جداگانه به رهبر معظم انقلاب نارضایتی خود از اجرایی‌شدن این طرح را اعلام کرده و درباره عواقب اجرایی‌شدن طرح جدایی ری از تهران سخن گفته‌اند. برخی نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز بارها در این‌باره هشدارهای لازم درباره عواقب جدایی ری از تهران را داده‌اند. اگرچه سه‌شنبه هفته قبل نیز دیوان عدالت اداری، حکم شهردار منصوب‌شده برای ری از سوی استانداری را باطل اعلام کرد و عملا جدایی ری از تهران متوقف شد اما با وجود موارد مطرح‌شده، این سؤال همچنان مطرح است که آیا ارجاع به مصوبه‌ای در 27سال قبل که با توجه به شرایط آن زمان انجام شده است بهانه خوبی برای جدا کردن پاره‌ای از پایتخت است؟ اگر در این مورد نیز ادعای مسئولان متوجه توسعه ری و فراهم‌کردن امکانات شهری بیشتر برای ساکنان این منطقه از تهران بود، بهتر است مسئولان دولتی قبل از جدا‌کردن ری از تهران به سراغ شهرهای اطراف تهران بروند. در این میان نباید شهرهای جدید ساخته‌شده را نادیده گرفت؛ شهرهایی که دولت آنها را بنا کرده و هم‌اکنون ساکنان آن به دلیل نبود امکانات و خدمات شهری در مضیقه هستند.





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد